Pytanie: Czy można wypłacić pracownikowi odprawę emerytalną po ustaniu stosunku pracy w związku z przejściem pracownika na wcześniejszą emeryturę w innym terminie? Pracownik ten już jako emeryt zostanie ponownie zatrudniony na tym samym stanowisku. Z uwagi na trudną sytuację finansową zakładu pracy pracownik wyraża zgodę na przesunięcie terminu wypłaty odprawy emerytalnej i nie będzie żądał odsetek od zaległego świadczenia.
Pytanie: Mam problem z poprawnym wyliczeniem urlopu pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/2 etatu w okresie od 15 stycznia 2008 r. do 1 marca 2008 r. Pracownik pracował 5 dni tygodniowo po 4 godz. dziennie. Wyliczono urlop w zaokrągleniu 32 godz. (4 dni × 8 godz. = 32 godz.). Pracownik wykorzystał urlop 4 dni po 4 godz., czyli 12 godz. Pozostało 20 godz. do wypłaty ekwiwalentu. Czy w świadectwie pracy należy wpisać: wypłacono ekwiwalent pieniężny za 20 godz. Jeśli tak, to w którym miejscu to należy wpisać? W jaki sposób i kiedy należy odejmować niepełny dzień zaokrąglony w górę, dotyczy to niepełnozatrudnionych? Czy w tym przypadku (zakończenie pracy 1 marca 2008 r.) powoduje już urlop za marzec?
Pytanie: Jak długo musimy przechowywać dokumenty związane z zatrudnieniem pracowników? Mam tu na myśli konkretnie listy obecności, ewidencje czasu pracy pracownika oraz wnioski o urlop? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Czy konieczność zmiany okularów korygujących do pracy przy monitorze musi określić lekarz przeprowadzający badania okresowe pracowników? Czy też jesteśmy zobowiązani pokryć koszty zmiany okularów korygujących zaleconych przez lekarza okulistę wybranego przez pracownika? Nadmieniam ze stosowanie okularów korygujących na stanowisku pracy przy monitorze zalecił lekarz profilaktycznej służby zdrowia. Jak postępować przy zmianie okularów na nowe? Kto określa potrzebę zmiany okularów? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Mam pytanie dotyczące świadectwa pracy. Pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim od 1 sierpnia 2007 r. do 27 stycznia 2008 r. W czasie między ostatnim dniem zwolnienia a śmiercią pracownika, która nastąpiła 9 lutego 2008 r. nie zostały podjęte żadne działania wyjaśniające i regulujące stosunki między pracownikiem a pracodawcą (pracownik oczekiwał na orzeczenie ZUS). Czy na świadectwie pracy jako datę wygaśnięcia stosunku pracy mam podać ostatni dzień zwolnienia lekarskiego, czy datę zgonu? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Pracownica była zatrudniona na 1/4 etatu. Jednak od września podpisano z nią dodatkową umowę o pracę na 1/8 etatu. Jaki wymiar urlopu należy się pracownikowi za przepracowany rok? Czy urlop wyliczamy osobno od każdej umowy, czy łączymy te 2 umowy, zwiększając jego wymiar proporcjonalnie do sumy etatów z poszczególnych umów? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Czy prezesa spółdzielni zatrudnionego na podstawie stosunku pracy obowiązuje art. 168 Kodeksu pracy, tj. wykorzystanie zaległego urlopu wypoczynkowego do końca I kwartału następnego roku? Jeżeli tak, to kto ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykorzystania urlopu w ustawowym terminie, prezes zarządu czy rada nadzorcza? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Jaki jest tryb postępowania w przypadku, jeżeli zgodnie z procedurami zawartymi w ustawie z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji nie zostaną zgłoszeni kandydaci lub jeżeli zgłoszeni kandydaci nie wyrażą zgody na kandydowanie? W naszej firmie nie ma organizacji związkowej. Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Czy w firmie zatrudniającej 6 osób można rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę za wypowiedzeniem z powodu likwidacji stanowiska pracy? Czy w razie odwołania się pracownika do sądu pracy trzeba będzie udowodnić, że rozwiązanie umowy nie miało na celu pozbycia się konkretnego pracownika, ale faktycznie związane było z likwidacją stanowiska?
Pytanie: Zatrudniamy osoby na stanowisku pomocy księgowej oraz księgowej. Proszę o informację, czy istnieją jakieś przepisy, które regulują nazewnictwo stanowisk pracy związanych z księgowością i działem kadr i płac? Kiedy można wpisać w umowie o pracę stanowisko główny księgowy, pomoc księgowej, starsza albo młodsza księgowa, kadrowa itp.? Czy osoba, która pracuje już dłuższy czas w księgowości, to pomoc księgowej czy młodsza księgowa, a może starsza księgowa, albo po prostu księgowa, jak to określić? Jaką podać nazwę stanowiska pracy dla osoby, która nie ma wykształcenia w kierunku płac i kadr, poza jednym kursem w tej sprawie, a jest bardzo dobrym praktykiem w tej dziedzinie? Czy nazwy stanowisk pracy to wyobraźnia i twórczość pracodawcy? Czy jest jakiś konkretny akt normujący tę kwestię? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Byłam w drodze do pracy. Dojechałam samochodem pod biuro i wychodząc z samochodu wypadł mi dysk z kręgosłupa. Czy jest to uważane jako wypadek przy pracy? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Pracownik pracuje od 7 marca 2007 r. na umowę o pracę. Jest to jego pierwsza praca. Ile należy mu się dni urlopu za 2007 r.? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: W jaki sposób umowę o pracę pracownicy zatrudnionej obecnie na 1/2 etatu można zmienić na 1/4 etatu? Czy może to się odbyć w drodze porozumienia stron, czy należy wypowiedzieć umowę o pracę, a potem na nowo ją zatrudnić? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Zatrudniamy pracownika od 8 października 2007 r. na pełny etat, podstawowe wynagrodzenie wynosi 1.126 zł. Pracownik zachorował w styczniu i był od 11 stycznia do 14 stycznia 2008 r. na zwolnieniu lekarskim. Następnie od 23 stycznia do 27 stycznia 2008 r. przebywał na urlopie wypoczynkowym. Jak obliczyć wynagrodzenie za urlop? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip