Problem: W grudniu 2020 roku przyjęliśmy na podstawie protokołu odbioru do użytkowania kompresor. Wprowadziliśmy go na stan środków trwałych i rozpoczęliśmy amortyzację bilansową. W marcu 2021 roku otrzymaliśmy dokument z urzędu dozoru technicznego, że kompresor jest już gotowy do użytku. Czy faktura UDT może stanowić podwyższenie wartości tego środka?
Wycofanie środka trwałego z firmy może nastąpić w każdym momencie z różnych powodów i w praktyce zdarza się dość często. Jeśli podatnik podejmie taką decyzję, trzeba zwrócić uwagę na jej skutki oraz sposób ewidencji.
Pytanie: Czy zakup oświetlenia do remontowanego lokalu usługowego w kwocie netto 8.535,00 zł zakwalifikować do środków trwałych, czy do kosztów? A co z panelami podłogowymi?
Czasami firmy korzystają z refundacji na utworzenie nowego stanowiska pracy. Sprawdzamy, jak ująć niezrefundowaną część środka trwałego w ewidencji środków trwałych.
Pytanie: Ponosimy koszty pozwolenia na budowę, usług prawnych związanych z tym działaniem oraz usług związanych z badaniem gruntu, uzyskaniem oceny środowiskowej itp., ale budowę budynku i zakup gruntu zleciliśmy ostatecznie generalnemu wykonawcy, który wybuduje nam magazyn, a my go od niego odkupimy po uzyskaniu PNU. Do tej pory poniesione koszty na pozwolenia i projekty budowlane mamy zgromadzone na koncie nakładów (środki trwałe w budowie) Zapłaciliśmy także generalnemu wykonawcy zaliczkę na wykonanie umowy (tj. budowy budynku i zakupu gruntu). Środki na tę zaliczkę uzyskaliśmy z pożyczki i naliczamy odsetki. Odsetki naliczone od tej pożyczki także mamy na środkach trwałych w budowie. Czy te wydatki oraz odsetki zgromadzone do dnia zakupu budynku z gruntem będą mogły zwiększyć wartość początkową zakupionego ŚT? Czy będzie je można aktywować w budynku, czy w gruncie, czy też należy je aktywować według faktycznego źródła ich poniesienia (przyporządkować do odpowiedniej grupy; budynek, grunt). Mamy także koszty pośrednictwa w nabyciu gruntu. Zleciliśmy pośrednikowi szukanie dogodnej lokalizacji i ponieśliśmy koszty z tym związane, które mamy na środkach trwałych w budowie, ale ostatecznie grunt nabył generalny wykonawca (oczywiście mamy już umowę z nim, że odkupimy ten grunt z budynkiem), ale powstaje pytanie, czy faktycznie te koszty będziemy mogli aktywować do gruntu w momencie, kiedy go odkupimy?
Wycofanie środka trwałego z majątku firmowego ma swoje konsekwencje zarówno na gruncie podatku dochodowego, jak i VAT. W takiej sytuacji musisz również pamiętać o jego odpowiednim ujęciu w ewidencji. Skorzystaj ze wskazówek naszego eksperta.
Przedsiębiorcy starają się o różnego rodzaju dotacje i subwencje – zarówno krajowe jak i zagraniczne. Są one często wydatkowane w całości lub części na zakup środków trwałych. Zobacz, jak w takiej sytuacji należy rozliczać odpisy amortyzacyjne.
Deklaracja dla podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip