środek trwały

Problemy rachunkowe i ich rozwiązania

Rozwiązania 7 kluczowych problemów rachunkowych – nowe przepisy i praktyczne wskazówki

Zastanawiasz się, jak poradzić sobie z wyzwaniami rachunkowymi w nowym roku? Przygotowaliśmy odpowiedzi na 7 najczęściej pojawiających się problemów – od zmian w ustawie o rachunkowości po poprawne rozliczenie środków trwałych i produkcji niezakończonej. Sprawdź, jak usprawnić księgowość, uniknąć błędów i zapewnić zgodność z przepisami.

Jak księgować wydatki i przychody w spółce z o.o. na estońskim CIT przy zakupie, remoncie i sprzedaży nieruchomości

Pytanie: Spółka z o.o. opodatkowana estońskim CIT prowadzi działalność w zakresie zakupu i sprzedaży nieruchomości. Spółka kupuje nieruchomości (mieszkalne i niemieszkalne), które następnie remontuje i sprzedaje. Spółka przygotowuje RZiS w wariancie porównawczym, tylko konta „4”, nie prowadzi również konta „Rozliczenie zakupu”. Proszę o informację: na jakie konta w trakcie roku księgować wydatki związane z zakupem nieruchomości: a) faktura/umowa za zakup nieruchomości – 300.000 zł; b) faktury za opłaty (notarialne, usługi prawne, doradztwa podatkowego, agenta nieruchomości) – 15.000 zł; c) podatek PCC – 6.000 zł; d) faktury za usługi budowlane od firmy remontowej –  70.000 zł; e) faktury za materiały budowlane  – 60.000; f) faktury za wyposażenie nieruchomości m.in sprzęt AGD, RTV, meble itp. – 25.000 zł. Jakich księgowań należy dokonać na koniec roku bilansowego, jeżeli remont nieruchomości nie został jeszcze zakończony? W jakich pozycjach bilansu oraz RZiS należy przedstawić niezakończony remont na koniec każdego miesiąca, a jak na koniec roku bilansowego? Jak należy zaksięgować przychód ze sprzedaży wyremontowanej nieruchomości – 700.000 zł. Jak zaksięgować koszt sprzedanej nieruchomości?