Twój klient może w dowolnym momencie prowadzenia działalności gospodarczej wycofać środek trwały z majątku firmowego. W takiej sytuacji musisz jednak pamiętać o podatkowych konsekwencjach takiej decyzji oraz odpowiednim ujęciu w ewidencji.
Każdy podatnik może w dowolnym momencie prowadzenia działalności gospodarczej wycofać środek trwały z majątku firmowego. Jakie skutki w VAT ma wycofanie środka trwałego z działalności?
Od przyszłego roku ustawodawca planuje wprowadzić liczne zmiany w podatkach dochodowych. Zmiany będą dotyczyć także amortyzacji środków trwałych. Obecnie podatnik ma dowolność przy obniżaniu lub podwyższaniu stawek amortyzacyjnych. Od 1 stycznia 2021 r. przepisy wykluczą taką swobodę.
Firmy mogą finansować środki trwałe w różny sposób. Przy mniejszych inwestycjach jest to zazwyczaj zakup ze środków finansowych firmy, czasem jednak korzystniejszą formą może okazać się leasing, szczególnie jeśli chodzi o maszyny i auta, które często są przez przedsiębiorstwo zmieniane na nowsze modele. Istnieje też możliwość nabycia środka trwałego w formie wymiany. Na co wtedy zwrócić uwagę? Poznaj wskazówki eksperta.
Polskie przepisy nakazują ujęcie w wartości początkowej wszystkich kosztów związanych z finansowaniem środka trwałego do momentu oddania tego środka do użytkowania. Oznacza to, że bilansowo różnice kursowe korygują wartość początkową (ujemne różnice kursowe podwyższają, dodatnie obniżają). Podobnie koszty odsetek i prowizji naliczonych do dnia oddania rzeczowego aktywa trwałego do użytkowania wpływają na jego wycenę początkową. Po tym dniu różnice kursowe, rozliczenie prowizji oraz odsetki odnoszone są w koszty okresu.
Jak należy zaksięgować środek trwały o wartości 44.000 zł netto? Jak podatnik powinien ująć taki wydatek w PKPiR? Czy płatnik VAT powinien podatek VAT odliczać w całości w miesiącu zakupu?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip