Obecnie pracodawca musi zapewnić w pomieszczeniach pracy temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C. Chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Natomiast w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna i w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18 °C. Obowiązujące przepisy nie określają jednak temperatury maksymalnej. I to ma się zmienić.
Resort pracy zaproponował zmiany w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Natomiast art. 210 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że w razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
Z komentarza eksperta Portalu FK dowiesz się:
Przeczytaj także:
Praca w upały – nowe przepisy już lutym 2025 roku
Przeczytaj także o innych zmianach w prawie w 2025 roku:
Od 1 stycznia 2025 r. zmienią się zasady wystawiania faktur
Zmiany w ustawie o rachunkowości: Nowe limity dla jednostek mikro i małych w 2025 roku
Nowe zmiany w VAT i akcyzie na 2025 rok - co oznaczają dla podatników
Nowe struktury logiczne dla sprawozdań finansowych od 2025 roku
Zmiana formy opodatkowania na 2025 rok – jakie opcje wybrać dla swoich klientów
Kwota wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych w 2025 roku – zasady i przykłady
Kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe w 2025 roku będą wyższe
Zmiany w Kodeksie pracy od 19 marca 2025 r. - uzupełniający urlop macierzyński
Wynagrodzenie minimalne i świadczenia pracownicze od 1 stycznia 2025 r. – przykłady liczbowe
Dochody jednostek samorządu terytorialnego od 2025 na nowych zasadach
Od 1 stycznia 2025 r. elektroniczny kontakt z większością urzędów
W ciągu całego roku na płatnikach składek (np. pracodawcach, zleceniodawcach lub osób prowadzących działalność gospodarczą) spoczywa wiele obowiązków wobec ZUS. W czwartym kwartale 2024 roku oprócz terminowego naliczenia i opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne na płatniku będzie ciążył obowiązek ustalenia, czy w następnym roku kalendarzowym będzie płatnikiem zasiłków czy nie. Sprawdź szczegóły.
Z komentarza eksperta Portalu FK dowiesz się:
Przeczytaj więcej praktycznych informacji na temat rozliczeń z ZUS:
Przedsiębiorca na ZUS ZLA – jak otrzymać zasiłek chorobowy
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – poznaj wyjaśnienia ZUS
W jaki sposób wakacje składkowe będą wykazywane w dokumentacji ZUS
Co powinien zawierać wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS? Podpowiadamy!
W związku z upałami Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) przypomniała o podstawowych przepisach oraz zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy w wysokich temperaturach. Dowiedz się więcej na ten temat. Sprawdź obowiązki pracodawców podczas upałów.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Zakup i montaż klimatyzatorów w jednostce – jak księgować
Czy klimatyzator z funkcją grzania jest objęty ulgą na termomodernizację
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.