Przeprowadzenie, a potem wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych, a ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Aby sprawnie przeprowadzić inwentaryzację, każda jednostka powinna opracować harmonogram. W tabeli zebraliśmy główne etapy działań ze wskazaniem, kto bierze w nich udział i jaki jest zakres obowiązków.
1 października można rozpocząć już inwentaryzacje drogą spisu z natury i drogą potwierdzania salda. Najwyższy więc czas, aby zaktualizować dokumentację inwentaryzacyjną, wydać zarządzenia w sprawie przeprowadzania prac. Tak, aby prace te nie utrudniały bieżącego funkcjonowania jednostki, a przyczyniły się do ustalenia rzeczywistego stanu aktywów i pasywów.
Podstawową metodą inwentaryzacji stosowaną przez większość firm jest metoda spisu z natury. Z pozoru to prosta metoda, wymaga jednak przygotowania, doboru najodpowiedniejszego czasu na jej przeprowadzenie oraz właściwego udokumentowania jej wyników. Sprawdź podpowiedzi eksperta jak postępować, by przeprowadzić prawidłowo spis.
Samo przeprowadzanie spisów z natury, potwierdzanie sald czy zestawianie dokumentów w ramach weryfikacji zapisów w księgach rachunkowych powinno już być zakończone. Teraz ostatni moment na podjęcie decyzji o sposobie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych i ujęciu ich w księgach 2019 roku. Sprawdź, jakie masz teraz obowiązki i jak dokonać prawidłowych rozliczeń.
Po przeczytaniu tekstu:
- będziesz wiedzieć Jak rozliczać różnice inwentaryzacyjne;
- sprawdzisz na przykładach sposoby rozliczeń
- poznasz sposoby księgowań
- upewnisz się, jakie skutki podatkowe wiążą się z rozliczaniem różnić inwentaryzacyjnych.
Niestaranna i powierzchowna weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych, nieujawnienie nadwyżek, czy też błędne ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych – to przykłady błędów związanych z rozliczaniem różnic inwentaryzacyjnych. Na co zwrócić uwagę, aby unikać takich nieprawidłowości?
Co roku aktywa niemające postaci materialnej lub powierzone innym jednostkom inwentaryzujemy drogą potwierdzenia sald. Dla należności (w tym z tytułu udzielonych pożyczek) – obowiązek uzgodnienia stanu salda spoczywa na wierzycielu. Metoda ta wydaje się prosta, warto jednak pamiętać o kilku istotnych jej konsekwencjach.
Inwentaryzacje metodą spisu z natury podmioty, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym, mogą zacząć już w październiku. Planując jej rozpoczęcie, warto odpowiednio się przygotować do tej czynności. Przed przystąpieniem do inwentaryzacji należy przeprowadzić oględziny środków trwałych i pozostałych środków trwałych w używaniu pod względem oznakowania, umożliwiającego identyfikację, oraz przydatności. Poniżej prezentujemy wskazówki naszego eksperta w tym przedmiocie.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip