inwentaryzacja

Zakończenie inwentaryzacji – do 15 stycznia

Uwaga! Termin zakończenia inwentaryzacji mija już w najbliższy poniedziałek

W jednostkach, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już w najbliższy poniedziałek, czyli 15 stycznia, mija termin zakończenia inwentaryzacji. Dowiedz się, jakie składniki aktywów trzeba zinwentaryzować do 15 stycznia i jaką metodę inwentaryzacji zastosować.

Zgodnie z podstawowymi regulacjami w zakresie inwentaryzacji, jej termin i częstotliwość uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów:

  • rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a
  • zakończono do 15. dnia następnego roku.

Zatem w jednostkach, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już 15 stycznia 2024 r. (w poniedziałek) mija termin zakończenia inwentaryzacji.

Zasada te nie obejmuje:

  • aktywów pieniężnych,
  • papierów wartościowych,
  • produktów w toku produkcji oraz
  • materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 UoR (odpisywanych w koszty w momencie ich wytworzenia, oraz inwentaryzowanych i wycenianych nie później niż na dzień bilansowy )

Wartość powyższych składników aktywów ustala się co do zasady na dzień bilansowy.

Błędy w inwentaryzacji. Jak ich unikać?

Najczęściej popełniane błędy w inwentaryzacji – podpowiadamy, jak ich unikać

Błędy, które dotyczą wadliwego wprowadzania korekt do arkuszy spisowych, czy też brak przeszkolenia osób powołanych do czynności inwentaryzacyjnych – to tylko przykładowe nieprawidłowości podczas inwentaryzacji. Jakie jeszcze błędy mogą pojawić się w tym zakresie? Co zrobić, aby było ich jak najmniej? Wyjaśniamy w tekście. Sprawdź, jak unikać błędów w inwentaryzacji.

Błędy w inwentaryzacji, jakie pojawiają się w związku z inwentaryzacją, można podzielić na nieprawidłowości dotyczące:

  • ogólnego przebiegu inwentaryzacji,
  • dokumentacji,
  • przebiegów spisów,
  • przebiegów potwierdzeń salda,
  • przeprowadzania weryfikacji,
  • rozliczenia inwentaryzacji.

 Polecamy:

Pora na inwentaryzację – zasady, terminy, instrukcja

Błędy w inwentaryzacji: nieprawidłowości dotyczące ogólnych zasad inwentaryzacji

Chociaż ustawa o rachunkowości reguluje podstawowe kwestie, niestety zdarzają się błędy polegające na:

  • niezachowaniu ustawowych terminów inwentaryzacji;
  • rezygnacji z przeszkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych – wzrasta wtedy ryzyko błędów inwentaryzacyjnych;
  • zbyt łagodnym traktowaniu groźnych dla jednostki i niczym nieusprawiedliwionych naruszeń prawa i mienia oraz różnych fałszerstw i malwersacji;
  • rozciąganiu w czasie prac inwentaryzacyjnych i nieuzasadnione przerywanie tych prac na wiele dni lub tygodni.


Czytaj też:

Likwidacja stołówki szkolnej – sprawdź, co z inwentaryzacją

Problemem jednostek, które stosują art. 17 ust. 2 pkt 4 uor, jest nieustalenie stanu materiałów i towarów, które zostały w momencie zakupu odpisane w koszty i niedokonanie korekty kosztów o ustalony zapas materiałów i towarów.

Częstym błędem księgowym jest też brak zestawienia sald wszystkich ksiąg pomocniczych (analityki) na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz brak zestawienia sald inwentaryzowanej grupy składników aktywów przed rozpoczęciem inwentaryzacji (takie zestawienie umożliwia ustalenie nadwyżek i niedoborów).

Uwaga

Przesunięcia terminów inwentaryzacji mogą dotyczyć wyłącznie inwentaryzacji
przeprowadzanych drogą spisu z natury i potwierdzenia sald. Oznacza to, że nie można przesuwać, tj. przeprowadzać na inny dzień niż koniec roku obrotowego inwentaryzacji pasywów aktywów drogą weryfikacji.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedzieć:

- jakie są najczęściej popełniane błędy w inwentaryzacji;

- sprawdzisz, jak unikać błędów w inwentaryzacji;

Poznasz wskazówki eksperta, jak unikać błędów w inwentaryzacji.

Polecamy szkolenia online:

Różnice inwentaryzacyjne. Rozliczanie i ewidencja

Różnice inwentaryzacyjne – poznaj praktyczne wskazówki dotyczące rozliczania

Zdarza się, że w czasie inwentaryzacji zostaną ujawnione różnice inwentaryzacyjne. Trzeba je wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.  Dowiedz się, jak rozliczać i jak księgować różnice inwentaryzacyjne.

Do wyceny składników zapasów, ustalonych drogą spisu z natury i wykazanych w arkuszach spisowych lub zestawieniach zbiorczych, stosuje się w przypadku prowadzenia księgowej ewidencji zapasów:

a) ilościowo-wartościowej lub tylko wartościowej – ceny zastosowane w tej ewidencji, a więc ceny rzeczywiste ustalone na poziomie cen nabycia lub zakupu bądź kosztów wytworzenia, albo stałe ceny ewidencyjne, albo ceny sprzedaży,

b) wyłącznie ilościowej lub nieobjęcia zapasów ewidencją księgową

dla:

– materiałów i towarów

– ceny zakupu lub nabycia z zastosowaniem metody pierwsze przyszło, pierwsze wyszło (FIFO),

– wyrobów gotowych i półproduktów – rzeczywiste lub planowane koszty wytworzenia, a w uzasadnionych przypadkach – ceny sprzedaży netto. W jednostce, w której rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, różnice wykryte podczas inwentaryzacji za 2023 rok należy rozliczyć w księgach 2023 roku, oczywiście przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za ten rok.

Straty w kosztach podatkowych a rozliczenie różnic kursowych

O momencie ujęcia strat w kosztach podatkowych decyduje dzień, na który zostały ujęte w księgach rachunkowych jednostki na podstawie stosownych dowodów księgowych. A więc koszty księgowe 2023 roku będą także w 2023 roku kosztami uzyskania przychodów, jeśli oczywiście zostaną spełnione dodatkowe warunki.

Kosztem uzyskania przychodów będzie ten koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:  

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,  
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,  
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,  
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,  
  • został właściwie udokumentowany,  
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Polecamy wzory dotyczące inwentaryzacji:

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • jak ewidencjonować różnice inwentaryzacyjne;
  • jakie obowiązki ma komisja inwentaryzacyjna w związku z wykryciem różnic inwentaryzacyjnych.
  • jak ustalić przyczyny niedoborów i nadwyżek.
Polecamy szkolenia online: