Pytanie: W tym roku skończę 60 lat. Prowadzę działalność gospodarczą i jestem zatrudniony na 1/2 etatu, chciałem przejść na emeryturę. Czy do 35-letniego stażu pracy zalicza się zatrudnienie na 1/2 etatu? Czy odlicza się okresy choroby?
Pytanie: Czy można wypłacić pracownikowi odprawę emerytalną po ustaniu stosunku pracy w związku z przejściem pracownika na wcześniejszą emeryturę w innym terminie? Pracownik ten już jako emeryt zostanie ponownie zatrudniony na tym samym stanowisku. Z uwagi na trudną sytuację finansową zakładu pracy pracownik wyraża zgodę na przesunięcie terminu wypłaty odprawy emerytalnej i nie będzie żądał odsetek od zaległego świadczenia.
Pytanie: Mam pytanie dotyczące świadectwa pracy. Pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim od 1 sierpnia 2007 r. do 27 stycznia 2008 r. W czasie między ostatnim dniem zwolnienia a śmiercią pracownika, która nastąpiła 9 lutego 2008 r. nie zostały podjęte żadne działania wyjaśniające i regulujące stosunki między pracownikiem a pracodawcą (pracownik oczekiwał na orzeczenie ZUS). Czy na świadectwie pracy jako datę wygaśnięcia stosunku pracy mam podać ostatni dzień zwolnienia lekarskiego, czy datę zgonu? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Proszę o odpowiedź na pytanie, jaka odprawa z tytułu likwidacji zakładu pracy należy się pracownikowi, który przepracował w zakładzie pracy 8 lat i pół roku, ale z przerwami, tj. pracował: 1,5 roku na czas określony i po 3-miesięcznej przerwie został zatrudniony na czas nieokreślony i do czasu likwidacji zakładu pracy przepracował 7 lat. Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Chciałbym zatrudnić pracownika na 1/2 etatu z wynagrodzeniem odpowiadającym połowie minimalnego wynagrodzenia. Jak wtedy będą się przedstawiać wyliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne na tego pracownika? Czy powinienem również zapłacić składkę na Fundusz Pracy?
Pytanie: Otrzymałam wypowiedzenie warunków pracy – zmiana miejsca pracy z przyczyn reorganizacji zakładu pracy. Miejsce pracy jest w tym samym mieście. Pracodawca zatrudnia około 100 pracowników. Gdybym zmieniła miejsce pracy, miałabym niższe wynagrodzenie oraz pracowałabym w systemie jednozmianowym, a nie jak dotąd na 2 zmiany. Umowę o pracę mam zawartą na czas nieokreślony. Jeżeli nie przyjmę nowych warunków pracy, umowa rozwiąże się z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia. W związku z tym, że nie zamierzam przyjąć nowych warunków pracy, czy należy mi się odprawa pieniężna? Pracuję w tym zakładzie pracy przeszło 5 lat. Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Pracuję 15 lat na podstawie umowy na czas nieokreślony. Mój pracodawca chce przenieść cały nasz oddział do innego miasta. Co wtedy mnie czeka? Co mogę zrobić, jeżeli warunki mi nie odpowiadają? Jeżeli nie przyjmę tych warunków, to czy należy mi się odprawa pieniężna? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Jestem mężczyzną. Mam 62 lata i przepracowałem 42 lata. Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego mam prawo do wcześniejszej emerytury? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Pracownik przepracował u nas 3 lata, ma 3-miesięczne wypowiedzenie z winy pracodawcy - likwidacja stanowiska pracy. Czy powinien dostać odprawę pieniężną w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia? Czy odprawa jest zwolniona ze składek na ZUS, czy naliczam tylko podatek? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Jak postąpić w przypadku, gdy nadano nieprawidłowy numer aneksu do istniejącej umowy? Należy go anulować i zawrzeć nowy? Jeżeli jest za późno na zmianę, czy należy sporządzić notatkę, iż nadano niewłaściwy numer, a następnym aneksom nadawać kolejne numery, np. aneks nr 4, dubluje się, a następny aneks ma nosić numer 6, ponieważ jeden z dublujących się aneksów nr 4 powinien mieć numer 5. Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Pracownica powróciła z urlopu wychowawczego do pracy. Ponieważ na jej miejsce firma zatrudniła inną osobę, chce wypowiedzieć jej umowę. Czy zwalnianej pracownicy należy się odprawa pieniężna? Pracownica była zatrudniona na czas nieokreślony od 2000 r. Firma zatrudnia 20 osób. Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
Pytanie: Pracownik zatrudniony na umowę o pracę od 19 czerwca 2006 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim w terminie od 8 października 2006 r. do 8 kwietnia 2007 r. Po zakończeniu zwolnienia lekarskiego nie przedstawił zdolności do pracy i z uwagi na brak zdolności został zwolniony z pracy. Pracownikowi została przyznana renta. Czy wobec braku orzeczenia o zdolności do pracy przysługuje pracownikowi urlop wypoczynkowy bądź ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy? Sprawdź, jaka jest odpowiedź eksperta.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip