środki trwałe

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych zakup i instalację klimatyzatorów w wynajmowanym lokalu

Pytanie: Spółka w wynajmowanym lokalu (siedzibie spółki) wymieniła istniejące, pierwotnie zainstalowane przez właściciela cztery klimatyzatory. Poprzednie nie były środkiem trwałym spółki i przestały działać. Wynajmujący nie miał obowiązku ich naprawić. Do podłączenia nowych klimatyzatorów zostały wykorzystane stare przewody nawiewne w strukturze budynku. Wartość jednego klimatyzatora z podłączeniem nie przekracza 5.000 zł. Wartość kompletu, w całym wynajmowanym budynku wynosi około 20.000 zł. Czy powinnam w księgach rachunkowych i dla celów podatkowych: 1. klimatyzatory wprowadzić do ewidencji środków trwałych jako inwestycję w obcym środku trwałym i amortyzować przez okres 10 lat; 2. wprowadzić do ewidencji środków trwałych jako kompletne urządzenia klimatyzacyjne (amortyzacja roczna 10%); 3. potraktować każdy klimatyzator oddzielnie i ująć w bieżących kosztach zużycia jako środek trwały niepodlegający amortyzacji (KUP). Proszę o wskazanie prawidłowego ujęcia operacji w księgach i podatkowo.
Działalność nierejestrowana a odpisy amortyzacyjne

Działalność nierejestrowana – czy można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych

W ostatnich latach działalność nierejestrowana zyskała w Polsce na popularności. Jednym z częstych pytań, jakie pojawiają się w kontekście działalności nierejestrowanej, jest możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych, w tym pojazdów oraz sprzętu elektronicznego. Sprawdźmy, czy jest to możliwe i jakie jest aktualne stanowisko skarbówki.

Działalność nierejestrowana jest uproszczoną formą prowadzenia działalności zarobkowej, która nie jest traktowana jak działalność gospodarcza. Jest to forma działalności, która pozwala osobom fizycznym prowadzić niewielką działalność bez konieczności rejestrowania jej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), pod warunkiem że ich przychody nie przekraczają w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Czym jest działalność nierejestrowana?

Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 Prawa przedsiębiorców.

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)     wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)     polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)     polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

(art. 5a pkt 6 ustawy o PIT).

Nie stanowi natomiast działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców)

W sytuacji, gdy osoba fizyczna wykonuje w ramach działalności nierejestrowanej różne czynności, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę łączne przychody należne uzyskane z tej działalności w danym miesiącu.

Działalność nierejestrowana, choć wiąże się z pewnymi ograniczeniami, przynieść może następujące korzyści:

-       brak obowiązku zgłaszania jej prowadzenia w ewidencji przedsiębiorców - CEIDG, urzędzie skarbowym i GUS (nie są wymagane NIP i REGON),

-       brak składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne ani ubezpieczenia zdrowotne z tytułu działalności gospodarczej,

-       brak zaliczek na podatek dochodowy,

-       brak obowiązku w VAT(o ile nie są sprzedawane towary bądź usługi wymagające rejestracji do VAT już od pierwszej sprzedaży),

-       prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży.

  Amortyzacja środków trwałych po przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę komunalną

Amortyzacja środków trwałych po przekształceniu samorządowego zakładu budżetowego w spółkę komunalną

Sprawdź, czy spółka komunalna powstała z <a >przekształcenia samorządowego zakładu budżetowegomoże amortyzować środki trwałe, które wcześniej były użytkowane przez zakład budżetowy.   

Gospodarka komunalna może być prowadzona przez gminę w formie samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Organ stanowiący gminy może łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe. W szczególności zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji.

W takim przypadku następuje likwidacja zakładu w znaczeniu zaprzestania wykonywania działalności przez zakład, połączoną z wniesieniem mienia tego zakładu na pokrycie wkładu w spółce prawa handlowego jednostki samorządu terytorialnego. Spółka powstała w wyniku takiego przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.    

Na płaszczyźnie prawnopodatkowej do przekształceń samorządowych zakładów budżetowych znajdują odpowiednie stosowanie przepisy dotyczące następców prawnych i podmiotów przekształconych. W konsekwencji, spółka komunalna staje się sukcesorem praw i obowiązków samorządowego zakładu budżetowego. Wstępuje ona we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki zakładu gospodarki komunalnej.  

Przechowywanie KPIR

Jak długo przechowywać PKPiR w kontekście środków trwałych i odpisów amortyzacyjnych  

Podatkowa księga przychodów i rozchodów powinna być przechowywana do czasu upływu terminu przedawnienia podatku PIT za rok, którego ona dotyczy. Upewnij się, do kiedy przechowywać dokumenty dotyczące środka trwałego oraz  wartości niematerialnych  prawnych będących podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Poznaj wyjaśnienie na przykładach i sprawdź stanowisko skarbówki.

Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 3, 5 i 5a ustawy o PIT) albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o ustawy o PIT.

Szczegółowy krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy art. 24a ustawy o PIT oraz rozporządzenie ministra finansów  w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Czym są księgi podatkowe

Księgi podatkowe  (w rozumieniu art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej) to  księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia - do celów podatkowych - na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest zatem za księgę podatkową w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Księgi podatkowe i dokumenty źródłowe będące odzwierciedleniem zapisów znajdujących się w tych księgach należy przechowywać przez okres równy okresowi przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to m.in. podatkowej księgi przychodów i rozchodów.