Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź inne porady ekspertów dotyczące księgowań:
Sprzedaż nieruchomości w spółce komandytowej – sprawdź księgowanie
Co grozi za niezłożenie do KRS sprawozdania z działalności spółki
Księgowanie zakupu środków czystości w firmie
Zakup nieruchomości z najemcą: amortyzacja, zwrot VAT i przykład księgowania
Czy wydatek na badanie sprawozdania finansowego wpłynie na wartość początkową budynku
W rachunkowości codziennie stykamy się z wyzwaniami, które wymagają szybkich i precyzyjnych rozwiązań. Poznaj pięć najczęściej pojawiających się problemów, które zgłaszali nasi Czytelnicy w ostatnim czasie oraz wskazówki ekspertów, jak sobie z nimi poradzić w praktyce. Dzięki tym wyjaśnieniem unikniesz błędów i zoptymalizujesz swoje procesy księgowe.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się m.in.:
Polecamy też:
W ostatnich latach działalność nierejestrowana zyskała w Polsce na popularności. Jednym z częstych pytań, jakie pojawiają się w kontekście działalności nierejestrowanej, jest możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych, w tym pojazdów oraz sprzętu elektronicznego. Sprawdźmy, czy jest to możliwe i jakie jest aktualne stanowisko skarbówki.
Działalność nierejestrowana jest uproszczoną formą prowadzenia działalności zarobkowej, która nie jest traktowana jak działalność gospodarcza. Jest to forma działalności, która pozwala osobom fizycznym prowadzić niewielką działalność bez konieczności rejestrowania jej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), pod warunkiem że ich przychody nie przekraczają w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Czym jest działalność nierejestrowana?
Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 Prawa przedsiębiorców.
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
(art. 5a pkt 6 ustawy o PIT).
Nie stanowi natomiast działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców)
W sytuacji, gdy osoba fizyczna wykonuje w ramach działalności nierejestrowanej różne czynności, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę łączne przychody należne uzyskane z tej działalności w danym miesiącu.
Działalność nierejestrowana, choć wiąże się z pewnymi ograniczeniami, przynieść może następujące korzyści:
- brak obowiązku zgłaszania jej prowadzenia w ewidencji przedsiębiorców - CEIDG, urzędzie skarbowym i GUS (nie są wymagane NIP i REGON),
- brak składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne ani ubezpieczenia zdrowotne z tytułu działalności gospodarczej,
- brak zaliczek na podatek dochodowy,
- brak obowiązku w VAT(o ile nie są sprzedawane towary bądź usługi wymagające rejestracji do VAT już od pierwszej sprzedaży),
- prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Działalność nierejestrowana a zasiłek dla bezrobotnych
Działalność nierejestrowana a składki ZUS: potrzebna jest interpretacja indywidualna
Od 2024 roku działalność nierejestrowana bardziej atrakcyjna
Jednostki mogą w trakcie prowadzenia swojej działalności uzyskiwać dotacje do środków trwałych. Problem ten nie jest bezpośrednio uregulowany w MSR 16, lecz w MSR 20 Dotacje rządowe, który należy stosować przy księgowaniu oraz ujawnianiu informacji na temat dotacji rządowych oraz w związku z informowaniem o innych formach pomocy rządowej. Sprawdź przykładowe księgowania dotyczących środków trwałych sfinansowanych z dotacji.
Po przeczytaniu tekstu:
Sprawdzisz na przykładach, jak prezentować środki trwałe sfinansowane z dotacji.
Polecamy też inne teksty dotyczące księgowania:
Księgowanie podatków: praktyczny przewodnik dla księgowych
Jak księgować zdarzenia po dniu bilansowym – wyjaśnienie na przykładzie
Opłata transferowa przy leasingu elektrycznego samochodu osobowego – sprawdź księgowanie
Dotacja na zakup środka trwałego – sprawdzamy ewidencję księgową
Z prowadzeniem działalności gospodarczej wiąże się ryzyko powstania różnego rodzaju szkód, które często są wynikiem zdarzeń o nadzwyczajnym charakterze. Do takich zdarzeń należy niewątpliwie pożar w firmie. Jego potencjalne skutki, w postaci utraty przez przedsiębiorcę mienia wykorzystywanego do celów wspomnianej działalności, np. towarów handlowych czy środków trwałych, na ogół nie są obojętne podatkowo, zarówno jeśli chodzi o PIT, CIT, jak i VAT.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Pomoc ZUS dla przedsiębiorców z Marywilskiej
Kradzież samochodu firmowego – sprawdź skutki podatkowe
Likwidacja środka trwałego – sprawdź, kiedy wycofać z ewidencji
Jak opodatkować sprzedaż uszkodzonego samochodu na rzecz niemieckiej firmy
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Co zrobić, gdy jednostka zaksięgowała wydatki na koncie 080, a po zakończeniu inwestycji podjęła decyzję o niezaliczeniu wydatku do inwestycji (budowy środka trwałego).
Polecamy inne porady dla jednostek:
Sprawdź, jak ująć w księgach rachunkowych opłaty na PFRON
Grzywna w celu przymuszenia – sprawdź księgowanie
Jak zaksięgować fakturę korygującą dotyczącą rozliczenia energii elektrycznej z ubiegłych lat
Jak przebiega procedura przeniesienia środków trwałych (pojazdy) z działalności gospodarczej do spółki z o.o.? Jakie są możliwe formy przeniesienia pojazdów i na co zwrócić uwagę? Sprawdźmy.
Środki trwałe można przenieść do spółki na kilka sposobów, w szczególności warto wymienić następujące formy: sprzedaż, darowizna i aport.
Sprzedaż środków trwałych
Jedną z prostszych opcji przeniesienia własności środków trwałych jest transakcja sprzedaży. Transakcje te między przedsiębiorcami powinny zostać udokumentowane fakturą. Dodatkowo w przypadku pojazdu zalecane jest umieszczanie na fakturze danych pojazdu, w szczególności numeru VIN oraz numeru rejestracyjnego.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
W jaki sposób przenieść środki trwałe z działalności gospodarczej do spółki z o.o.
Polecamy też:
Środki trwałe w sprawozdaniu finansowym – na co zwrócić uwagę
Sprawdź, jak księgować otrzymany w ramach darowizny środek trwały
Podatkowa księga przychodów i rozchodów powinna być przechowywana do czasu upływu terminu przedawnienia podatku PIT za rok, którego ona dotyczy. Upewnij się, do kiedy przechowywać dokumenty dotyczące środka trwałego oraz wartości niematerialnych prawnych będących podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Poznaj wyjaśnienie na przykładach i sprawdź stanowisko skarbówki.
Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 3, 5 i 5a ustawy o PIT) albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o ustawy o PIT.
Szczegółowy krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy art. 24a ustawy o PIT oraz rozporządzenie ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Czym są księgi podatkowe
Księgi podatkowe (w rozumieniu art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej) to księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia - do celów podatkowych - na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci.
Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest zatem za księgę podatkową w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Księgi podatkowe i dokumenty źródłowe będące odzwierciedleniem zapisów znajdujących się w tych księgach należy przechowywać przez okres równy okresowi przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to m.in. podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Rekompensata za niezrealizowaną usługę – jak ująć w KPiR
Rachunek za nocleg a brak NIP sprzedawcy – czy można ująć w KPiR
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.