Działalność nierejestrowana – czy można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych

Jakub Sitarski

Autor: Jakub Sitarski

Dodano: 24 czerwca 2024
Działalność nierejestrowana a odpisy amortyzacyjne

W ostatnich latach działalność nierejestrowana zyskała w Polsce na popularności. Jednym z częstych pytań, jakie pojawiają się w kontekście działalności nierejestrowanej, jest możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nabytych środków trwałych, w tym pojazdów oraz sprzętu elektronicznego. Sprawdźmy, czy jest to możliwe i jakie jest aktualne stanowisko skarbówki.

Działalność nierejestrowana jest uproszczoną formą prowadzenia działalności zarobkowej, która nie jest traktowana jak działalność gospodarcza. Jest to forma działalności, która pozwala osobom fizycznym prowadzić niewielką działalność bez konieczności rejestrowania jej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), pod warunkiem że ich przychody nie przekraczają w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Czym jest działalność nierejestrowana?

Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 Prawa przedsiębiorców.

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)     wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)     polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)     polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

(art. 5a pkt 6 ustawy o PIT).

Nie stanowi natomiast działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców)

W sytuacji, gdy osoba fizyczna wykonuje w ramach działalności nierejestrowanej różne czynności, do ustalenia, czy przychód należny nie przekroczył w poszczególnych miesiącach 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, należy wziąć pod uwagę łączne przychody należne uzyskane z tej działalności w danym miesiącu.

Działalność nierejestrowana, choć wiąże się z pewnymi ograniczeniami, przynieść może następujące korzyści:

-       brak obowiązku zgłaszania jej prowadzenia w ewidencji przedsiębiorców - CEIDG, urzędzie skarbowym i GUS (nie są wymagane NIP i REGON),

-       brak składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne ani ubezpieczenia zdrowotne z tytułu działalności gospodarczej,

-       brak zaliczek na podatek dochodowy,

-       brak obowiązku w VAT(o ile nie są sprzedawane towary bądź usługi wymagające rejestracji do VAT już od pierwszej sprzedaży),

-       prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  1. czym jest działalność nierejestrowana,
  2. co to są odpisy amortyzacyjne,
  3. czy prowadząc działalność nierejestrowaną można dokonywać odpisów amortyzacyjnych  środków trwałych,
  4. jakie są warunki i ograniczenia związane z prowadzaniem działalności nierejestrowanej,
  5. jakie stanowisko prezentują w tym zakresie organy podatkowe.

Polecamy też:

Działalność nierejestrowana a zasiłek dla bezrobotnych

Działalność nierejestrowana a składki ZUS: potrzebna jest interpretacja indywidualna

Od 2024 roku działalność nierejestrowana bardziej atrakcyjna

Pozostało jeszcze 61% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu FK a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
  • Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Jakub Sitarski

Autor: Jakub Sitarski

Doradca podatkowy, Radca prawny specjalizujący się w doradztwie prawno-podatkowym i obsłudze przedsiębiorstw (JDG oraz spółki). Pełnomocnik procesowy przedsiębiorców i podatników w sporach z organami, w tym w sporach podatkowych. Zawodowo związany z Kancelarią LTCA, gdzie kieruje działem Sporów Podatkowych i Postępowań Sądowych. Uprzednio współpracownik Kancelarii Prawnej prof. Witolda Modzelewskiego, będącej częścią Grupy Instytutu Studiów Podatkowych Sp. z o.o. Autor licznych publikacji na łamach najpopularniejszych portali prawniczych i branżowych. Założyciel bloga o tematyce podatkowej – www.jakubsitarski.pl.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz