Pytanie: W wyniku weryfikacji środków trwałych w budowie komisja inwentaryzacyjna stwierdziła nieprawidłowości przy realizacji dwóch inwestycji. Pierwsza inwestycja rozpoczęta w 2010 roku dotyczyła budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. W 2010 i 2013 roku jednostka poniosła nakłady na budowę powyższego środka trwałego. Od roku 2014 do końca 2020 roku w księgach rachunkowych nie ujęto żadnych kosztów związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Po rozmowie z kierownikiem wydziału okazało się, że nie ma geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej sieci. Druga inwestycja dotyczyła budowy wiaty. Od 2012 roku jednostka nie poniosła żadnych nakładów na budowę środka trwałego. Budynek w rzeczywistości został postawiony, ale jeszcze nieodebrany. Czy komisja inwentaryzacyjna powinna skierować pismo do kierownika odpowiedzialnego za realizację inwestycji o złożenie wyjaśnień na piśmie? Co w sytuacji gdy przy budowie sieci nie ujęto na koncie „Środki trwałe w budowie” wszystkich faktur dotyczących inwestycji, a wydział księgowy nie ma możliwości ich odszukania?
100.000 zł to limit roczny dla jednorazowej amortyzacji. Możliwość jego zastosowania dotyczy przede wszystkim fabrycznie nowych środków trwałych, ale i w tym zakresie ustawodawca przewidział wyjątki. Sprawdź, jakie.
Jeśli Twoja firma realizuje inwestycje budowlane, możesz mieć wątpliwosci, jakie nakłady zaliczyć do wartości środków trwałych w budowie, by potem po zakończeniu prac i przyjęciu obiektu do użytkowania stanowić podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Sprawdź wskazówki naszego eksperta w tym zakresie.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami podatnik ma dowolność przy obniżaniu lub podwyższaniu stawek amortyzacyjnych. Od 1 stycznia 2021 r. nastąpią w tym zakresie zmiany. Dowiedz się jakie.
Klienci biur rachunkowych realizują często inwestycje budowlane. W związku z nimi pojawiają się wątpliwości, jakie nakłady mogą być zaliczane do wartości środków trwałych w budowie, by potem po zakończeniu prac i przyjęciu obiektu do użytkowania stanowić podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
W praktyce często się zdarza, że zarówno w podatku dochodowym, jak i w VAT przedsiębiorcy wykorzystują posiadane środki trwałe tak do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej. Jak w takiej sytuacji rozliczać takie koszty?
Nie zawsze to przedsiębiorca ponosi całkowity koszt zakupów środków trwałych. Często przy finasowaniu dużych inwestycji firmy korzystają z dotacji rządowych. Wtedy warto zapoznać się z MSR 20, aby w sposób prawidłowy zaewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze. Proponuje on prezentacje dotacji w dwóch modelach: netto i brutto. Sprawdź, co to oznacza.
Definicję rzeczowych aktywów trwałych zawiera MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe. Zgodnie z tym standardem „środki trwałe” są to zasoby rzeczowe:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip