Resort finansów przygotował projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie wystawiania faktur, który dostosowuje przepisy do KSeF. Projekt przewiduje trzy zmiany w treści niektórych szczególnych rodzajów faktur, z których dwie związane są z wprowadzanym obowiązkiem wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Dowiedz się na czym polegają zmiany w wystawianiu faktur uproszczonych.
Na podstawie art. 106o ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych uprawniony jest do określania przypadków, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy o VAT. W oparciu o to upoważnienie wydane jest rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur.
Zwolnienie od VAT – jak wystawiać faktury po zmianach
Rozporządzenia określa między innymi zakres danych (węższy od standardowego) dla faktur dokumentujących dostawy towarów lub świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2-6, 8-36 ustawy o VAT lub przepisów rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku VAT, jak również dla faktur wystawianych przez podatników korzystających z tzw. zwolnienia podmiotowego (zob. § 3 pkt 1 i 3 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur). Do danych tych obecnie numery VAT podatnika ani nabywcy.
Faktury dokumentujące transakcje zwolnienie z VAT a KSeF
W związku z wejściem w życie przepisów określających obowiązek wystawiania faktur przy użyciu KSeF pojawia się jednak potrzeba wskazywania numerów VAT podatnika i nabywcy na wskazanych fakturach.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Co się zmieni w rozporządzeniu w sprawie wystawianiu faktur w związku z wprowadzeniem obowiązkowego KSeF i jakie zmiany nastąpią w wystawianiu faktur uproszczonych.
Polecamy też:
Jak korzystać z KSeF? MF doprecyzował zasady w nowym rozporządzeniu
Korekty faktur w KSeF – praktyczny przewodnik dla podatników
KSeF nie działa? Pobierz przewodnik o tym, jak postępować w takiej sytuacji
Resort finansów przygotował nowe rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Wydanie nowego rozporządzenia jest konieczne ze względu na wprowadzenie obowiązku wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur od 1 lipca 2024 r. Projekt zawiera kilka nowości w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia. Poznaj szczegóły.
W § 3 projektu znalazły podmioty posiadające uprawnienia do korzystania z KSeF. W porównaniu z obecnym stanem prawnym projekt przewiduje rozszerzenie katalogu tych podmiotów o:
Jednocześnie projekt rezygnuje z obecnej regulacji zawartej w § 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie korzystania z KSeF. Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, „uznano bowiem za konieczne wskazywanie kto ma mieć uprawnienia do wystawiania i dostępu do faktur, bez automatycznego cedowania uprawnień”.
Czytaj też:
Podatnicy zwolnieni z VAT a KSeF: jak odbierać faktury od 1 lipca 2024 r.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się m.in.:
Jak zmieni się katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF;
Co się zmieni w przepisach określających sposoby uwierzytelniania;
Jak uzyskaćdostępu w KSeF do przesłanych faktur wystawianych w razie awarii KSeF oraz w tzw. trybie offline.
Polecamy też:
Oglądaj szkolenia online:
Awarie, niedostępności systemu i problemy techniczne a KSeF
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak po wejściu obowiązkowego KSeF wystawić fakturę dla zagranicznej firmy i jak przekazać kontrahentowi taką fakturę.
Oglądaj szkolenie online:
Faktury zagraniczne a KSeF – wyjaśnienie na przykładach
Oglądaj inne szkolenia dotyczące KSeF:
Krajowy System e-Faktur: Pierwsze kroki w KSeF
KSeF: Wyzwania dla biur rachunkowych
Polecamy w Portalu FK także komentarze ekspertów dotyczące KSeF:
Już od 1 lipca 2024 r. większość podatników będzie zobowiązania do wystawiania faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wywiązanie się z tego obowiązku nie zawsze będzie jednak możliwe, np. w przypadku awarii tego systemu, prowadzonych prac serwisowych czy też przeszkód leżących po stronie podatnika. Nie oznacza to jednak, że w takich sytuacjach podatnicy całkowicie zostaną pozbawieni możliwości wystawiania faktur. Zasady fakturowania będą jednak inne. Na podatnikach ciążyć będą również dodatkowe obowiązki, których brak przestrzegania wiązać będzie się z negatywnymi konsekwencjami finansowymi. Skorzystaj ze wskazówek eksperta, aby wiedzieć, jak wystawiać faktury w czasie niedostępności KSeF.
Krok pierwszy – ustalenie przyczyny braku możliwości wystawienia faktury przy użyciu KSeF
W pierwszym kroku musimy ustalić, co spowodowało, że wystawienie faktury przy użyciu KSeF nie jest możliwe. Dostępne opcje przewidziane przez ustawodawcę są trzy:
O awarii KSeF oraz czasowej niedostępności tego systemu podatnik zostanie poinformowany
Jeżeli brak dostępu do KSeF będzie wynikał z awarii lub czasowej niedostępności tego systemu, minister finansów wyda komunikaty, które będą wyznaczać czas trwania tych okresów.
Komunikaty dotyczące awarii KSeF będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Ministerstwa Finansów lub za pomocą oprogramowania interfejsowego, a jeżeli opcje te będą niedostępne, będą one mogły również być zamieszczane w środkach społecznego przekazu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Oglądaj szkolenie online:
Awarie, niedostępności systemu i problemy techniczne a KSeF
Polecamy też:
Postępowanie w razie awarii KSeF – tabela z kolejnymi krokami postępowania
KSeF: Wystawianie faktur w tzw. trybie offline – tabela z zasadami postępowania
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.