Rząd przygotował ustawę, która zapewni legalizację pobytu oraz zatrudnianie obywateli, a także pomoc socjalną. W specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy znalazły się też rozwiązania podatkowe. Jakie? – wyjaśnia Monika Brzostowska, doradca podatkowy.
Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ma na celu uregulowanie możliwości do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali, posiadając stosowne uprawnienie wjazdowe, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Oprócz rozwiązań dotyczących legalizacji zatrudnienia, zapewnienia pomocy socjalnej, ustawa wprowadza preferencje dla przedsiębiorców przekazujących pomoc, a także zwolnienia podatkowe dla uchodźców, którzy będą korzystać z takiego wsparcia.
Podczas porady video ekspert wyjaśni:
- jak rozliczać pomoc przekazaną uchodźcom;
- kiedy wydatki związane z oferowanym wsparciem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów;
- czy przekazanie pomocy będzie generować przychód w PIT.
Podatkowe skutki dotyczące specustawy wyjaśnia Monika M. Brzostowska, doradca podatkowy. Ekspertka specjalizuje się głównie w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym od osób fizycznych, autorka licznych artykułów o tematyce podatkowej, szkoleniowiec. Prowadzi kancelarię podatkową.
Więcej o specustawie w komentarzach ekspertów:
Pomoc obywatelom Ukrainy uciekającym przed wojną – rozwiązania podatkowe
Specustawa w sprawie pomocy uchodźcom z Ukrainy już uchwalona
Uchodźcy z Ukrainy otrzymają świadczenia rodzinne
Zdaniem skarbówki kary umowne za opóźnienie w dostawie towarów podlegają w każdym przypadku wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Bardziej przychylny pogląd wyrażany jest w orzecznictwie. W niektórych przypadkach pomocne mogą być także przepisy szczególne wprowadzone w związku z COVID-19. Jak postąpić w praktyce? Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Problem: Spółka zawarła z odbiorcą umowę dostawy towarów. Produkty będące przedmiotem umowy importowane są z Dalekiego Wschodu. Ze względu na zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw, związane z epidemią wywołaną zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, spółka nie była w stanie dochować umówionych terminów. Dlatego odbiorca naliczył przewidzianą w umowie karę za każdy dzień opóźnienia. Czy kara umowna, którą zapłaci spółka, będzie mogła stanowić koszt podatkowy?
Rozwiązanie: Kary umowne za opóźnienie w dostawie towarów nie powinny być kwalifikowane jako bezwzględnie wyłączane z kosztów uzyskania przychodów. W konsekwencji powinny stanowić koszt podatkowy, gdy opóźnienie nastąpiło z przyczyn niezależnych – a nie z winy (zaniedbania) podatnika. Stanowisko to nie jest niestety pozbawione ryzyka podatkowego. W przypadku spółki możliwość kwalifikacji kary umownej jako kosztu podatkowego wynika jednak dodatkowo także z przepisów szczególnych w związku z COVID-19.
Zobacz też:
Kary umowne i odszkodowania – sprawdź co z VAT
Kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku wzrosły
Kary umowne wyłączone z kosztów uzyskania przychodów
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług (art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT).
Czytaj też:
Jak ujmować koszty operacyjne podstawowej działalności gospodarczej w wariancie porównawczym
Takie kary umowne są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów bez względu na okoliczności, które doprowadziły do konieczności ich zapłaty. Także w sytuacji, gdy wydatek z tytułu kary umownej ponoszony jest w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów – nie może być potrącony jako koszt podatkowy.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.