Urzędnicy łatwiej uzyskają informacje o podatnikach z innych państw unijnych, a w kontroli podatkowej i skarbowej wezmą udział zagraniczni przedstawiciele obcej władzy. Takie zmiany przewiduje nowelizacja Ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej.
Organy podatkowe będą musiały powiadomić podatnika o przedłużeniu załatwienia sprawy. W postanowieniu podadzą przyczyny opóźnienia i wskażą nowy termin – tak przewiduje projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który trafił do Komisji Finansów Publicznych.
Na rozpoczynającym się dzisiaj posiedzeniu Sejmu odbędzie się I czytanie projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej, która nakłada na organ podatkowy obowiązek zawiadomienia podatnika o przedłużeniu kontroli, a także o jego przyczynach.
Ustawowy czas trwania kontroli u przedsiębiorcy w danym roku, dotyczy kontroli prowadzonej przez organ jednej instancji, a nie wszystkich organów łącznie.
Sprawa dotyczyła spółki wobec, której toczyła się kontrola w zakresie deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych
Przedsiębiorca nie może liczyć na uznanie jego prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli w wyniku czynności kontrolnych okaże się, że miał świadomość uczestniczenia w procederze wystawiania pustych faktur.
W wyniku kontroli zakwestionowano prawo podatnika do odliczenia VAT faktur za usługi transportowe. Organy stwierdziły, że faktury dokumentowały czynności, które w ogolenie nie miały miejsca.
Zawieszenie kontroli podatkowej w przypadku czasowego braku dokumentów, to zmiana która spowoduję, że termin kontroli będzie fikcyjny. Tak uważa Krajowa Rada Doradców Podatkowych, która zgłosiła liczne zastrzeżenia do zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w Ordynacji podatkowej.
Zbyt szeroki zakres zmian może odbić się niekorzystnie na planowanej nowelizacji – uważa Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Zdaniem KRDP znowelizowana Ordynacja podatkowa powinna mieć cechy kodeksu podatkowego, który będzie zawierał zestaw przepisów podatkowych chroniących zarówno podatników, jak i interes publiczny. W opinii KRDP zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Finansów są nie do zaakceptowania.
Sprawdź też:
Osobie kontrolowanej przysługuje prawo do złożenia zastrzeżeń, jeżeli nie zgadza się ustaleniami zawartymi w protokole. Ma na to 14 dni. Po tym terminie nie może już wnosić uwag. Jeżeli w tym czasie podatnik nie złoży odpowiednich wyjaśnień oznacza to, że zgadza się z decyzją kontrolera.
Z dniem doręczenia kontrolowanemu protokołu kontroli powstaje uprawnienie do zgłoszenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do tego dokumentu. Możliwość ta wygasa po upływie 14 dni od dnia doręczenia protokołu kontroli. Termin do przedstawienia zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli jest terminem nieprzywracalnym – orzekł sąd.
Pytanie do eksperta: NSA orzekł, że termin do złożenia zastrzeżeń do protokołu pokontrolnego ma charakter procesowy. Co to oznacza?
Komentuje Mirosław Siwiński, doradca podatkowy,Kancelaria Prawna Witold Modzelewski
Wystąpienie z wnioskiem o interpretację, w sytuacji gdy wobec podatnika toczy się już postępowanie podatkowe uniemożliwia uzyskanie odpowiedzi organu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, w wyroku z 10 maja 2012 r. (sygn. I SA/Rz 209/12) potwierdził, że kontrola podatkowa zakończona protokołem nie stanowi podstawy do odmowy wydania interpretacji indywidualnej nawet wówczas, gdy podatnik dokonał korekt zgodnych z ustaleniami kontroli.
Pytanie do eksperta: W jakich sytuacjach organ podatkowy może odmówić wydania interpretacji podatkowej?
Komentuje Anna Szczepaniec, doradca podatkowy w TPA Horwath.
Złożenie korekty w okresie postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej jest nieskuteczne. Oznacza to, że nie wywołuje żadnych skutków prawnych. W związku z tym nawet, jeżeli podatnik złoży w tym czasie korektę, w dalszym ciągu obowiązuje poprzednio złożona deklaracja i wynikająca z niej kwota podatku.
Prawidłowość rozliczeń i wywiązywanie się z obowiązków wobec fiskusa może być podstawą kontroli organów podatkowych. W wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających organy sporządzają protokół kontroli, którego doręczenie podatnikowi, kończy etap kontroli. Jeżeli organ doszuka się jakiś nieprawidłowości, to może w stosunku do podatnika zostać wszczęte postępowanie podatkowe, którego można starać się uniknąć poprzez korygowanie nieprawidłowości.
Urząd skarbowy, który sprawdza zasadność zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, może przedłużyć 60-dniowy termin zwrotu podatku w ramach kontroli podatkowej. Na postanowienie o przedłużeniu tego terminu podatnik nie może wnieść zażalenia.
Spółka złożyła skargę na postanowienia organu podatkowego, który zdecydował o przedłużeniu zwrotu VAT aż do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia spółki w związku z prowadzonymi kontrolami podatkowymi. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie odrzucił skargę podatnika i wyjaśnił, że nie może ona zostać rozpatrzona, ponieważ na tego typu postanowienia, z jakim nie zgadzał się podatnik, skargi w ogóle nie przysługują. Kontrola prowadzona w zakresie zasadności zwrotu VAT nie jest ograniczona ramami czasowymi, jak to jest w przypadku zwykłych kontroli – zauważa Jakub Rychlik, doradca podatkowy.
Jeżeli nieobecność podatnika lub osoby go zastępującej uniemożliwia podjęcie kontroli podatkowej, wówczas zostaje ona zawieszona. Problemy z nadciśnieniem kontrolowanej nie mają wpływu na wstrzymanie postępowania.
Sprawa dotyczyła podatniczki wobec, której wszczęto kontrolę sprawdzającą pochodzenie majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Osoba ta złożyła wniosek o zawieszenie kontroli podatkowej i załączyła zaświadczenie lekarskie, z którego wynikało, że jest ona leczona z powodu nadciśnienia tętniczego, zawrotów głowy oraz dyskopatii kręgosłupa i nerwicy. Wyjaśniła, że z powodu choroby nie jest w stanie uczestniczyć w czynnościach postępowania. Zdaniem organów podatkowych podstawy zawieszenia nie można upatrywać w złym stanie zdrowia podatniczki. Okoliczność ta pozostaje bowiem bez wpływu na zdolność procesową strony. Podobnego zdania był sąd, który stwierdził, że choroba kontrolowanej nie przesądza o zawieszeniu kontroli do czasu powrotu tej osoby do zdrowia. Z takim rozstrzygnięciem sądu zgadza się Marcin Szymankiewicz – doradca podatkowy. Są oczywiście sytuację, kiedy kontrola podatkowa może być zawieszona, jednak w tej sprawie nie było potrzeby, aby podatniczka musiała brać czynny udział w postępowaniu.
Wymiana informacji o podatnikach z innych państw będzie łatwiejsza, a polscy urzędnicy będą mogli brać udział w kontrolach podatkowych za granicą. Dzisiaj Sejm przyjął zmiany w Ordynacji podatkowej oraz w ustawie o kontroli skarbowej.
W porannym głosowaniu 12 lipca posłowie opowiedzieli się za przyjęciem nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz ustawy o kontroli skarbowej. Za przyjęciem zmian głosowało 306 posłów, wstrzymało się – 134, nie głosowało – 20. Przypomnijmy, że uchwalone dziś przepisy implementują częściowo regulacje dotyczące udziału państw obcych w postępowaniach podatkowych, kontrolnych i doręczaniu pism, wynikające z przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE z 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającej dyrektywę 77/799/EWG (Dz.Urz. UE L 64 z 11.03.2011 str. 1, zwanej dalej: dyrektywą 2011/16/UE).
Ściganie oszustów podatkowych będzie możliwe jednocześnie w kraju i za granicą, polscy urzędnicy łatwiej otrzymają informacje o podatnikach z innych państw, a w kontroli podatkowej i skarbowej wezmą udział zagraniczni urzędnicy – takie propozycje zawiera rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej, który trafił do Komisji Finansów Publicznych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o kontroli skarbowej (dalej: projekt) implementuje on częściowo regulacje dotyczące udziału państw obcych w postępowaniach podatkowych, kontrolnych i doręczaniu pism, wynikające z przepisów dyrektywy Rady 2011/16/UE z 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającej dyrektywę 77/799/EWG (Dz.Urz. UE L 64 z 11.03.2011 str. 1, zwanej dalej: dyrektywą 2011/16/UE).
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip