Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że opóźnienia w e-Doręczeniach nie wpływają na terminy podatkowe. Kluczowa jest data nadania pisma na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego, a nie data akceptacji korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia. Oznacza to, że nawet jeśli potwierdzenie otrzymania pojawi się z opóźnieniem, podatnik nie ponosi negatywnych konsekwencji, o ile posiada dowód nadania w ustawowym terminie. Sprawdź szczegóły.
Po przeczytaniu tekstu:
Poznasz wyjaśnienie Ministerstwa Finansów dotyczące dochowania terminów podatkowych w przypadku opóźnień w e-Doręczeniach.
Polecamy też:
Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie urzędy skarbowe, urzędy celno-skarbowe i pozostałe jednostki Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) będą gotowe na doręczanie korespondencji zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych.
Od 1 stycznia 2025 r. zaczną w Polsce powszechnie obowiązywać e-Doręczenia. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, jednak konieczność stosowania doręczeń cyfrowych dotyczy również części przedsiębiorców.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Czy spółka cywilna musi założyć adres do e-doręczeń
Prezydent podpisał się pod zmianami w e-Doręczeniach
Od 1 stycznia 2025 r. elektroniczny kontakt z większością urzędów
Spółka cywilna nie ma zdolności prawnej. Oznacza to, że nie jest przedsiębiorcą. Przedsiębiorcami są jedynie wspólnicy spółki cywilnej. A zatem spółka cywilna nie ma obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, czyli e-doręczeń.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
Przeczytaj także:
Prezydent podpisał się pod zmianami w e-Doręczeniach
Od 1 stycznia 2025 r. elektroniczny kontakt z większością urzędów
Prezydent podpisał ustawę z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Jej celem jest wprowadzenie dodatkowego okresu przejściowego, w którym podmioty obowiązane do stosowania e-Doręczeń będą stopniowo dostosowywały się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji m.in. poprzez wprowadzenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów – EZD.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Od 1 stycznia 2025 r. elektroniczny kontakt z większością urzędów
MF tłumaczy zalety wyrażenia zgody na e-Korespondencję
Nowelizacja przepisów o e-doręczeniach zgodna z postulatami przedsiębiorców
Już niebawem w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Od 1 stycznia 2025 r. liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się znacząco. Obywatele będą mogli wymieniać się z nimi pismami bezpłatnie, bez wychodzenia z domu, a załatwianie spraw administracyjnych stanie się dużo łatwiejsze.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
MF tłumaczy zalety wyrażenia zgody na e-Korespondencję
Ustawa o doręczeniach elektronicznych – nowy tekst jednolity
Nowelizacja przepisów o e-doręczeniach zgodna z postulatami przedsiębiorców
W Sejmie procedowany jest rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Projekt nowelizacji ustawy dotyczy wprowadzenia okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r. Okres ten pozwoli podmiotom publicznym lepiej dostosować się do prowadzenia korespondencji przez system e-Doręczeń. Projekt nie zmienia jednak terminu posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Przypominamy, że termin ten został wyznaczony w komunikacie Ministra Cyfryzacji na 1 stycznia 2025 r. Sprawdź, na jakie zmiany organizacyjne muszą przygotować się podmioty publiczne w zakresie e-doręczeń.
W zeszłym tygodniu odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy. Teraz projektem zajmie się sejmowa komisja.
Jak wskazuje Ministerstwo Cyfryzacji, wprowadzenie planowanych rozwiązań podyktowane jest przede wszystkim brakiem gotowości po stronie części podmiotów publicznych do stosowania e-Doręczeń, tj. rozwiązań wynikających z ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH).
Z przeprowadzonych analiz wynika bowiem, że wniosek o założenie adresu do doręczeń złożyło jedynie około 35% obowiązanych podmiotów publicznych, mimo że termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych był już kilkukrotnie przesuwany ze względu na niewystarczającą gotowość po stronie podmiotów obowiązanych.
Nie ulega przy tym wątpliwości, iż wdrożenie e-Doręczeń jako nowego sposobu prowadzenia korespondencji jest dużym przedsięwzięciem technicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym, szczególnie dla podmiotów publicznych. Termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych, wiąże się bowiem z obowiązywaniem nowych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego zmienionych ustawą o doręczeniach elektronicznych.
Z komentarza eksperta Portalu FK dowiesz się:
Przeczytaj także:
Termin wdrożenia obowiązku e-Doręczeń po raz kolejny przesunięty
Ustawa o doręczeniach elektronicznych – nowy tekst jednolity
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.