Od 1 stycznia 2025 r. elektroniczny kontakt z większością urzędów

Dodano: 28 listopada 2024
Już niebawem w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.

Już niebawem w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Od 1 stycznia 2025 r. liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się znacząco. Obywatele będą mogli wymieniać się z nimi pismami bezpłatnie, bez wychodzenia z domu, a załatwianie spraw administracyjnych stanie się dużo łatwiejsze.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Które podmioty publiczne będą miały obowiązek korzystać z  e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r.
  • Dla jakich jednostek  wyznaczono w tym zakresie  termin  1 października 2029 r.
  • Która z tych dat dotyczy urzędów skarbowych i ZUS

E-doręczenia – podmioty publiczne muszą uzyskać adres do doręczeń elektronicznych (ADE) do 1 stycznia 2025 r.

MF tłumaczy zalety wyrażenia zgody na e-Korespondencję

Ustawa o doręczeniach elektronicznych – nowy tekst jednolity

Nowelizacja przepisów o e-doręczeniach zgodna z postulatami przedsiębiorców

Upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno Kowalskiemu, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom.

Co ważne, obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie, dlatego w porównaniu z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów będzie to nie tylko spora oszczędność czasu, ale też pieniędzy. Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia, warto już dziś złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń – można to zrobić w kilku prostych krokach poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

Z jakim urzędem załatwisz sprawy administracyjne mailowo

System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia przyszłego roku. To wtedy większość urzędów będzie musiała umożliwić taki sposób korespondencji, dzięki czemu obywatele będą mogli zarówno odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Na liście podmiotów objętych tym obowiązkiem znalazły się m.in.:

  • urzędy miast i gmin,
  • starostwa,
  • urzędy skarbowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
  • instytucje pomocy społecznej,
  • ministerstwa.

Funkcjonowanie nowego systemu reguluje Ustawa o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z jej zapisami dłuższy czas na wprowadzenie e-Doręczeń mają m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. W tych instytucjach nowe narzędzie do korespondencji zostanie wprowadzone 1 października 2029 r.

Pismo od notariusza wprost na skrzynkę do doręczeń elektronicznych

Pierwszy dzień przyszłego roku to termin, w którym do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani będą również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: notariusze, adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni i rzecznicy patentowi. Nowy system elektronicznej korespondencji znacznie ułatwi zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom wysyłkę pism tą drogą.

Z adresu i skrzynki do e-Doręczeń obywatele, firmy i instytucje mogą korzystać już teraz. Jej założenie jest bardzo proste: wystarczy złożyć wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz