Główny Inspektor Pracy poinformował o decyzjach podjętych w związku z zaostrzeniem sytuacji epidemicznej w niektórych regionach kraju. Tam firmy mogą spodziewać się kontroli.
Prawidłowe rozliczenie wsparcia udzielanego w ramach tarcz antykryzysowych budzi wiele wątpliwości podatników. Poznaj pierwsze interpretacje w tym zakresie.
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw poinformował o otrzymaniu wydanych przez Minister Rozwoju objaśnień prawnych w przedmiocie form pomocy udzielanej przez samorządy na podstawie przepisów tzw. Tarczy antykryzysowej.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej po raz kolejny zwróciło uwagę na konieczność przestrzegania w przedsiębiorstwach zasad bezpieczeństwa w związku z pandemią koronawirusa. Sprawdzaniem, czy pracodawcy wywiązują się z tego obowiązku, zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy.
Spółka z o. o. otrzymała w ramach tarczy antykryzysowej pożyczkę z powiatowego urzędu pracy w wysokości 5.000 zł. Czy w chwili, w której uzyskała umorzenie powinna tą kwotę opodatkować, czy zaksięgować jako przychód wyłączony z opodatkowania?
Świadczenia, dofinansowania, zwolnienie z opłacania składek ZUS, pożyczki i subwencje z PFR otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej wymagają odpowiedniego ujęcia podatkowego oraz ewidencji w księgach rachunkowych i PKPiR. Sprawdź wskazówki naszego eksperta w tym zakresie i skorzystaj z praktycznych przykładów.
Kryzys związany z rozprzestrzenianiem się COVID-19 mocno uderzył w polskie firmy. W tej sytuacji rząd wprowadził specjalne regulacje prawne, które miały im pomóc w przezwyciężeniu negatywnych skutków pandemii. Wprawdzie pomoc była powszechna, ale beneficjenci świadczeń muszą liczyć się z tym, że zasadność jej przyznania będzie skrupulatnie sprawdzana.
Pandemia koronawirusa negatywnie wpłynęła na sytuację większości polskich firm, zarówno jeśli chodzi o ich wyniki ekonomiczne, jak i pozostałe kwestie związane z funkcjonowaniem tych podmiotów – poczynając od zakłóceń w łańcuchach dostaw, przez problemy spowodowane absencją pracowników, po trudności w kontaktach z urzędami administracji publicznej. W celu przeciwdziałania COVID-19 i łagodzenia skutków epidemii były wydawane przepisy kolejnych Tarcz Antykryzysowych, w tym także podatkowe. Aby rozwiać wątpliwości związane z ich stosowaniem pod kątem rozliczeń z fiskusem, Minister Finansów przygotował kolejne objaśniania podatkowe.
Ze względu na utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w związku z pandemią COVID-19 ustawodawca zdecydował o przesunięciu terminów na złożenie różnych podatków i informacji. Poniżej prezentujemy te najważniejsze.
Podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych jak również te, które dobrowolnie wybrały taki model ewidencjonowania swojej działalności, zobowiązane są m.in. do sporządzania, zatwierdzania, poddawania badaniu i składania do właściwego rejestru sądowego swoich corocznych sprawozdań finansowych. Na ich sporządzenie mają czas do 31 marca roku następnego po roku objętym sprawozdaniem, a na zatwierdzenie do 30 czerwca. Ale w bieżącym roku, z uwagi na panującą epidemię koronawirusa, która przypadła w najgorętszym czasie wypełniania obowiązków sprawozdawczych, minister finansów wydłużył te i inne terminy na ich realizację.
Epidemia koronawirusa zmusza przedsiębiorców do korzystania z różnych form poprawy płynności finansowej. Część z nich decyduje się na wsparcie w postaci pożyczek i kredytów. Ustawa nazywana tarczą antykryzysową nie zdjęła jednak z podatników ograniczeń związanych z rozliczeniem odsetek od takiego wsparcia w kosztach CIT. W konsekwencji przepisy art. 15c ustawy o CIT obowiązują w dotychczasowym brzmieniu, a podatnicy decydujący się na wsparcie w postaci pożyczek lub kredytów powinni przeanalizować aspekty podatkowe tego instrumentu. W szczególności słabnące wyniki spółki oraz konieczność korzystania ze zwiększonej kwoty pożyczek może przynieść negatywne konsekwencje dla podatników.
Osoby, które w związku z epidemią koronawirusa straciły pracę, będą mogły ubiegać się o specjalne dodatkowe świadczenie finansowe.
Prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego, zmiany w świadczeniu postojowym i w zwolnieniu z ZUS dla samozatrudnionych, wsparcie pracodawcy zatrudniającego osobę niepełnosprawną, zmiany w zakresie wykonywania pracy przez cudzoziemców czy zmiana zasad waloryzacji emerytur – takie m.in. modyfikacje wprowadziła tarcza antykryzysowa 3.0. Jest też kolejny pakiet pomocowy, czyli tarcza 4.0.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip