Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 2025 – poznaj zmiany w ustawie AML

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 16 kwietnia 2025
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 2025 – zmiany w ustawie AML

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 2025 to temat, który w 2025 roku zyska na znaczeniu za sprawą nowelizacji ustawy AML. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian, które mają wejść w życie 1 lipca 2025 r. i bezpośrednio wpłyną na obowiązki biur rachunkowych oraz ich klientów – w tym różnego rodzaju spółek. Sprawdź, na czym polegają zapowiadane zmiany w przepisach, czego dotyczą nowe regulacje oraz jak autorzy projektu uzasadniają potrzebę ich wprowadzenia.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie obowiązki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 2025 spoczywają na biurach rachunkowych
  • Czego dotyczy Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR)
  • Jakie zmiany w ustawie AML przewiduje projekt jej nowelizacji, który powstał w Ministerstwie Finansów
  • Z czego wynika konieczność ich wprowadzenia

Sprawdź też:

Nowe rozporządzenie w sprawie KPiR 2026 – co czeka biura rachunkowe

Zewnętrzni księgowi w świetle przepisów AML – ważny wyrok TSUE

Skuteczne wdrażanie zasad AML w biurach rachunkowych: kluczowe kwestie i podstawy prawne

Jakie są terminy składania przez biura rachunkowe sprawozdań do GUS

Jednoosobowe biuro rachunkowe a ustawa o sygnalistach

Zmiany w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.) przewiduje projekt nowelizacji przepisów, który powstał w resorcie finansów. Został on opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Zmieniana ustawa jest powszechnie określana mianem ustawy AML (z ang. Anti-Money Laundering).

Obowiązki w zakresie AML także dla biur rachunkowych

Co istotne, przestrzeganie ww. przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – jest obowiązkowe także dla biur rachunkowych. Dotyczy to np. utworzenia wewnętrznej procedury AML, czy monitorowania transakcji klientów, pod kątem wykrywania i zgłaszania wszelkich podejrzanych operacji finansowych. Wymagane jest także wyznaczenie w biurze osoby odpowiedzialnej za wdrażanie procedur AML, jak również za nadzór nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie.

Jaki jest cel nowelizacji ustawy AML 2025

Jak wyjaśnili autorzy projektu, celem nowelizacji jest uzupełnienie przepisów ustawy AML  o regulacje związane ze środkami ograniczającymi stosowanymi w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia oraz finansowaniu jej rozprzestrzeniania (BMR). Regulacja taka jest niezbędna ze względu na potrzebę pełniejszego wdrożenia standardów międzynarodowych. Obecnie wynikają one w przeważającej mierze z bezpośrednio obowiązującego prawa europejskiego. Jednakże wciąż wymagane są korekty i rozwiązania dostosowujące polski porządek prawny do rozwiązań międzynarodowych. W związku z tym projekt ustawy nowelizującej wprowadza odpowiednie przepisy w tym zakresie.

Zmiany w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR)

W projekcie zawarto również rozwiązania, które wprowadzają zmiany w funkcjonowaniu Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Mają one związek m.in. z przyjętymi 30 maja 2024 r. przepisami tzw. unijnego pakietu AML/CFT tj. zbioru regulacji w sprawie przeciwdziałania korzystaniu z systemu finansowego w celu prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Przypomnijmy, że rejestr ten zaczął funkcjonować w 2019 roku. Jest on prowadzony w formie elektronicznej przez Ministra Finansów. Jego celem jest realizowanie zadań określonych w przepisach o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Przy czym do wykonywania tych zadań organu właściwego w sprawach CRBR, został wyznaczony przez MF dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy.

W Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) ujmuje się i przetwarza w szczególności informacje o beneficjentach rzeczywistych podmiotów wskazanych w art. 58 ustawy AML, tj. o osobach fizycznych, które mają realny wpływ m.in. na:

  • spółki jawne,
  • spółki komandytowe,
  • spółki komandytowo-akcyjne,
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • proste spółki akcyjne,
  • spółki akcyjne (z wyjątkiem wskazanych w przepisach spółek publicznych),
  • spółki partnerskie,
  • europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,
  • spółki europejskie,
  • spółdzielnie,
  • spółdzielnie europejskie,
  • stowarzyszenia podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS),
  • fundacje.
W ramach zmian, o których mowa, zaproponowano ograniczenie jawności CRBR. Po ich wejściu  w życie, dostęp do tego rejestru będzie uzależniony od wykazania uzasadnionego interesu. Jego wystąpienie ma być badane na podstawie obiektywnych przesłanek i wniosku złożonego przez zainteresowany podmiot.

Przewidziana jest również możliwość ograniczenia udostępniania danych. Ponadto niektórym podmiotom zostanie nadane, w drodze wyjątku, prawo do niezwłocznego i swobodnego dostępu do zasobów CRBR. W ich przypadku przyjęto domniemanie posiadania „uzasadnionego interesu”.  Krąg tych podmiotów obejmie m.in. dziennikarzy, organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego, czy przedstawicieli środowiska akademickiego. Wspólnym mianownikiem tych podmiotów – wymienionych w art. 68d ust. 2 ustawy AML po zmianach – jest działalność związana z zapobieganiem lub zwalczaniem prania pieniędzy, finansowania terroryzmu lub czynów zabronionych związanych z korzyściami mogącymi stać się przedmiotem prania pieniędzy. Tego rodzaju podmiotów uprzywilejowanych, w myśl powołanej regulacji, będzie jednak więcej.

Nowy system teleinformatyczny do obsługi AML 2025

Dodatkowo planowane jest wdrożenie nowego systemu teleinformatycznego służącego przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (projekt SIGIIF 2.0.).

Zmiany w przepisach AML od 1 lipca 2025 r.

Zgodnie z założeniami projektu, większość przepisów ustawy nowelizującej ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2025 r. Jak wyjaśniono w  jego uzasadnieniu, tak określony termin wejścia w życie zmian, o których mowa, ma związek z koniecznością transpozycji art. 74 pkt 1 dyrektywy (UE) 2024/1640 w terminie do 10 lipca 2025 r. Jednak część przepisów wspomnianej ustawy wejdzie w życie później (tj. odpowiednio 1 września 2025 r., 1 stycznia 2026 r. oraz 1 lipca 2026 r.).

Podsumowanie zmian AML 2025

Zmiany dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu 2025 mają istotne znaczenie dla biur rachunkowych i ich klientów. Warto już teraz zapoznać się z nowymi obowiązkami i przygotować się na wdrożenie przepisów w praktyce.

Źródło:

  • projekt (z 31 marca 2025 r.) ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.