wyłączenia z ksef

KSeF nie działa? Pobierz przewodnik o tym, jak postępować w takiej sytuacji

KSeF nie działa? Pobierz przewodnik o tym, jak postępować w takiej sytuacji

Już od 1 lipca 2024 r. większość podatników będzie zobowiązania do wystawiania faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wywiązanie się z tego obowiązku nie zawsze będzie jednak możliwe, np. w przypadku awarii tego systemu, prowadzonych prac serwisowych czy też przeszkód leżących po stronie podatnika. Nie oznacza to jednak, że w takich sytuacjach podatnicy całkowicie zostaną pozbawieni możliwości wystawiania faktur. Zasady fakturowania będą jednak inne. Na podatnikach ciążyć będą również dodatkowe obowiązki, których brak przestrzegania wiązać będzie się z negatywnymi konsekwencjami finansowymi. Skorzystaj ze wskazówek eksperta, aby wiedzieć, jak wystawiać faktury w czasie niedostępności KSeF.

Krok pierwszy – ustalenie przyczyny braku możliwości wystawienia faktury przy użyciu KSeF

W pierwszym kroku musimy ustalić, co spowodowało, że wystawienie faktury przy użyciu KSeF nie jest możliwe. Dostępne opcje przewidziane przez ustawodawcę są trzy:

  • awaria tego systemu,
  • czasowa niedostępność KSeF (np. związana z zaplanowanymi pracami serwisowymi tego systemu) oraz
  • przyczyny leżące po stronie podatnika.

O awarii KSeF oraz czasowej niedostępności tego systemu podatnik zostanie poinformowany

Jeżeli brak dostępu do KSeF będzie wynikał z awarii lub czasowej niedostępności tego systemu, minister finansów wyda komunikaty, które będą wyznaczać czas trwania tych okresów.

Komunikaty dotyczące awarii KSeF będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Ministerstwa Finansów lub za pomocą oprogramowania interfejsowego, a jeżeli opcje te będą niedostępne, będą one mogły również być zamieszczane w środkach społecznego przekazu.