Już od 1 lipca 2024 r. większość podatników będzie zobowiązania do wystawiania faktur za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wywiązanie się z tego obowiązku nie zawsze będzie jednak możliwe, np. w przypadku awarii tego systemu, prowadzonych prac serwisowych czy też przeszkód leżących po stronie podatnika. Nie oznacza to jednak, że w takich sytuacjach podatnicy całkowicie zostaną pozbawieni możliwości wystawiania faktur. Zasady fakturowania będą jednak inne. Na podatnikach ciążyć będą również dodatkowe obowiązki, których brak przestrzegania wiązać będzie się z negatywnymi konsekwencjami finansowymi. Skorzystaj ze wskazówek eksperta, aby wiedzieć, jak wystawiać faktury w czasie niedostępności KSeF.
Krok pierwszy – ustalenie przyczyny braku możliwości wystawienia faktury przy użyciu KSeF
W pierwszym kroku musimy ustalić, co spowodowało, że wystawienie faktury przy użyciu KSeF nie jest możliwe. Dostępne opcje przewidziane przez ustawodawcę są trzy:
O awarii KSeF oraz czasowej niedostępności tego systemu podatnik zostanie poinformowany
Jeżeli brak dostępu do KSeF będzie wynikał z awarii lub czasowej niedostępności tego systemu, minister finansów wyda komunikaty, które będą wyznaczać czas trwania tych okresów.
Komunikaty dotyczące awarii KSeF będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Ministerstwa Finansów lub za pomocą oprogramowania interfejsowego, a jeżeli opcje te będą niedostępne, będą one mogły również być zamieszczane w środkach społecznego przekazu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Oglądaj szkolenie online:
Awarie, niedostępności systemu i problemy techniczne a KSeF
Polecamy też:
Postępowanie w razie awarii KSeF – tabela z kolejnymi krokami postępowania
KSeF: Wystawianie faktur w tzw. trybie offline – tabela z zasadami postępowania
Po wprowadzeniu od 1 lipca 2024 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF czasami może konieczność wystawiania faktur w tzw. trybie offline, tj. w okresie trwania niedostępności KSeF (okres ten będzie ogłaszany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra informację) oraz jeżeli podatnik nie będzie miał możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej z innego powodu niż awaria KSeF. Poniższa tabela przedstawia obowiązki, które w takich przypadkach będą ciążyć na podatnikach.
Zaloguj się, aby sprawdzić, jak krok po kroku postępować w przypadku trwania niedostępności KSeF.
Polecamy też:
Postępowanie w razie awarii KSeF – tabela z kolejnymi krokami postępowania
Podatnicy obowiązani do wystawiania faktur przy użyciu KSeF – tabela z podsumowaniem
Obowiązek wystawiania faktur w KSeF a nabywca - tabela z podsumowaniem
Po wprowadzeniu od 1 lipca 2024 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF mogą zdarzać się awarie tego systemu (o dacie początkowej i końcowej takich awarii informować będzie najczęściej komunikat w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów). Jakie obowiązki w takich przypadkach będą ciążyć na podatnikach? Sprawdź w tabeli.
Poznaj kolejne kroki postępowania w przypadku awarii KSeF.
Oglądaj szkolenie:
Awarie, niedostępności systemu i problemy techniczne a KSeF
Polecamy też:
Podatnicy obowiązani do wystawiania faktur przy użyciu KSeF – tabela z podsumowaniem
Obowiązek wystawiania faktur w KSeF a nabywca - tabela z podsumowaniem
Za kilka miesięcy wejdą w życie przepisy określające obowiązek wystawiania faktur przy użyciu KSeF. Obowiązek ten nie będzie jednak ciążył na wszystkich podatnikach. Skorzystaj z praktycznego podsumowania dotyczącego rodzaju wystawianej faktury przy użyciu KSeF ze względu na rodzaj podatnika.
Po zalogowaniu:
Będziesz mieć dostęp do tabeli, w której znajdziesz podsumowanie dotyczące rodzaju wystawianej faktury przy użyciu KSeF ze względu na rodzaj podatnika.
Przypominamy, że w Portalu FK stworzyliśmy zakładkę KSeF, w której znajdziesz komentarze ekspertów, porady i szkolenia video.
Sprawdź m.in.:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.