rezerwy

Rezerwy

Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne - praktyczne przykłady księgowań cz. 1

Poznaj wskazówki dotyczące księgowania rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Dowiedz się, jak poprawnie ewidencjonować te kluczowe elementy rachunkowości, aby uniknąć błędów i zapewnić zgodność z przepisami. W szkoleniu czekają praktyczne przykłady i analiza trudnych przypadków. Oglądaj szkolenie i zdobądź wiedzę, która ułatwi Ci codzienną pracę!


Rezerwy

Tworzenie rezerw w praktyce – kluczowe zasady dla księgowych

Dowiedz się, kiedy i jak tworzyć rezerwy zgodnie z przepisami. Upewnij się, jak wyceniać rezerwy oraz jak unikać błędów w ich rozliczaniu. Skorzystaj z konkretnych przykładów dotyczących m.in.: napraw gwarancyjnych, odpraw jubileuszowych czy kar umownych. Skorzystaj z tej wiedzy, aby działać pewnie i profesjonalnie.

Korzyści 

Zrozumienie zasad tworzenia rezerw
Dowiesz się, kiedy należy utworzyć rezerwę, a kiedy wystarczy zobowiązanie warunkowe.

Praktyczne przykłady
Poznasz konkretne sytuacje, takie jak: naprawy gwarancyjne, kary umowne czy odprawy jubileuszowe, i nauczysz się, jak je właściwie rozliczać.

Zgodność z przepisami
Zdobędziesz wiedzę, jak tworzyć rezerwy zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz Krajowym Standardem Rachunkowości nr 6.

Unikanie błędów
Nauczysz się, jak uniknąć najczęstszych błędów w wycenie i księgowaniu rezerw.

Lepsza organizacja pracy
Dzięki omówieniu zasad wyceny i tworzenia rezerw przygotujesz bardziej rzetelne sprawozdania finansowe.

Polecamy też:

Jakie są zasady księgowania rezerw na przyszłe zobowiązania wynikające z umowy z NFZ

Pytanie: Spółka zawarła umowę z NFZ na świadczenia medyczne. Spółka na tej umowie nie zarabia i co pół roku następuje rozliczenie. Jeżeli otrzymane środki są większe niż koszty, spółka zwraca niewykorzystane środki. Jeżeli otrzymane środki są mniejsze niż koszty, to NFZ nie dopłaca, spółka ponosi te koszty sama. Gdy spółka otrzymała wynagrodzenie z tytułu ryczałtu, to zaksięgowała je jako rozliczenie międzyokresowe przychodów. Co miesiąc dokonuje księgowania w przychody kwoty odpowiadającej kosztom danego okresu. Okazało się, że w okresie następnym płatnik dokonuje pomniejszenia części środków z tytułu zapłaty za hospitalizację mieszkańców obszaru objętego opieką klienta, tę kwotę częściowo należy zwrócić. Czy w związku z powyższą sytuacją w okresie, w którym spółka otrzymała wynagrodzenie, należy w księgach rachunkowych zawiązać rezerwę na zwrot części otrzymanych od płatnika środków i ująć ją jako rezerwę na koszty operacyjne? Umowa trwa od grudnia 2022 roku do końca 2025 roku. Spółka na koniec umowy, czyli po rozliczeniu ostatniego okresu będzie musiała zwrócić wskazaną kwotę z tytułu umniejszeń NFZ-owi, ponieważ ostatnie umniejszenie nie będzie miało zastosowania, bo nie będzie już kolejnego ryczałtu. Czy prawidłowe będzie zaksięgowanie rezerwy na przyszłe zobowiązanie wynikające z tej umowy w koszty operacyjne w kwocie ustalonej proporcjonalnie do danego okresu?