Reklamacja towaru to nie tylko formalność, ale także konkretne skutki podatkowe i rachunkowe dla sprzedawcy oraz nabywcy. Czy faktura korygująca zawsze jest konieczna? Jak ująć reklamację w księgach rachunkowych? Poznaj zasady prawidłowego księgowania i uniknij problemów z rozliczeniami. Sprawdź, jak zoptymalizować proces reklamacyjny w swojej firmie.
Reklamacja – definicja
Reklamacja to uprawnienie kupującego (nabywcy) do zwrotu towaru w sytuacji gdy nabyty towar nie jest zgodny z umową. Niezgodny, to znaczy posiadający wady bądź będący inny niż wskazywałby na to opis przy zakupie. Reklamacji nie należy mylić ze zwrotem, który możliwy jest wyłącznie za zgodą sprzedawcy.
Reklamację można uznać i dokonać zwrotu środków bądź wymiany, tylko wtedy gdy nabywca i dostawca potwierdzą, że wada istniała w momencie wydawania towaru.
Jak księgować reklamację towaru u sprzedawcy
Sprzedawca, który przyjął towar na magazyn na podstawie dokumentu, np. PZ, w przypadku reklamacji musi wykazać to w księgach:
Korzyści z przeczytania tekstu:
Unikniesz błędów księgowych i podatkowych – dowiesz się, jak prawidłowo rozliczać reklamację, aby uniknąć nieścisłości i ewentualnych korekt.
Poznasz zasady ewidencji reklamacji – zrozumiesz, jak prawidłowo ujmować reklamację w księgach rachunkowych zarówno po stronie sprzedawcy, jak i nabywcy.
Dowiesz się, kiedy wystawić fakturę korygującą – sprawdzisz, w jakich sytuacjach faktura korygująca jest konieczna, a kiedy nie trzeba jej stosować.
Zoptymalizujesz proces reklamacyjny w firmie – dzięki jasnym wytycznym szybciej i sprawniej rozliczysz reklamację, oszczędzając czas i minimalizując ryzyko nieporozumień.
Poznasz konsekwencje reklamację na przełomie roku – dowiesz się, jak uniknąć błędów w sprawozdaniu finansowym przy korekcie sprzedaży na przełomie lat.
Nie ryzykuj błędów w księgach! Przeczytaj i stosuj zasady prawidłowego księgowania reklamacji.
Polecamy też:
Nota uznaniowa – wystawianie, księgowanie i rozliczenie podatkowe
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.