reklamacja

Reklamacja towaru – jak prawidłowo rozliczyć i zaksięgować

Reklamacja towarów: Uniknij błędów księgowych i podatkowych – sprawdź, jak rozliczyć reklamację!

Reklamacja towaru to nie tylko formalność, ale także konkretne skutki podatkowe i rachunkowe dla sprzedawcy oraz nabywcy. Czy faktura korygująca zawsze jest konieczna? Jak ująć reklamację w księgach rachunkowych?  Poznaj zasady prawidłowego księgowania i uniknij problemów z rozliczeniami. Sprawdź, jak zoptymalizować proces reklamacyjny w swojej firmie.

Reklamacja – definicja

Reklamacja to uprawnienie kupującego (nabywcy) do zwrotu towaru w sytuacji gdy nabyty towar nie jest zgodny z umową. Niezgodny, to znaczy posiadający wady bądź będący inny niż wskazywałby na to opis przy zakupie. Reklamacji nie należy mylić ze zwrotem, który możliwy jest wyłącznie za zgodą sprzedawcy.

Reklamację można uznać i dokonać zwrotu środków bądź wymiany, tylko wtedy gdy nabywca i dostawca potwierdzą, że wada istniała w momencie wydawania towaru.

Jak księgować reklamację towaru u sprzedawcy

Sprzedawca, który przyjął towar na magazyn na podstawie dokumentu, np. PZ, w przypadku reklamacji musi wykazać to w księgach:

  • Wn „Towarów” po stronie Wn,
  • Ma  „Wartość sprzedanych towarów w cenach nabycia”.