Reklamacja towarów: Uniknij błędów księgowych i podatkowych – sprawdź, jak rozliczyć reklamację!

Jacek Dziuba

Autor: Jacek Dziuba

Dodano: 14 marca 2025
Reklamacja towaru – jak prawidłowo rozliczyć i zaksięgować

Reklamacja towaru to nie tylko formalność, ale także konkretne skutki podatkowe i rachunkowe dla sprzedawcy oraz nabywcy. Czy faktura korygująca zawsze jest konieczna? Jak ująć reklamację w księgach rachunkowych?  Poznaj zasady prawidłowego księgowania i uniknij problemów z rozliczeniami. Sprawdź, jak zoptymalizować proces reklamacyjny w swojej firmie.

Reklamacja – definicja

Reklamacja to uprawnienie kupującego (nabywcy) do zwrotu towaru w sytuacji gdy nabyty towar nie jest zgodny z umową. Niezgodny, to znaczy posiadający wady bądź będący inny niż wskazywałby na to opis przy zakupie. Reklamacji nie należy mylić ze zwrotem, który możliwy jest wyłącznie za zgodą sprzedawcy.

Reklamację można uznać i dokonać zwrotu środków bądź wymiany, tylko wtedy gdy nabywca i dostawca potwierdzą, że wada istniała w momencie wydawania towaru.

Jak księgować reklamację towaru u sprzedawcy

Sprzedawca, który przyjął towar na magazyn na podstawie dokumentu, np. PZ, w przypadku reklamacji musi wykazać to w księgach:

  • Wn „Towarów” po stronie Wn,
  • Ma  „Wartość sprzedanych towarów w cenach nabycia”.
Korzyści 

Korzyści z przeczytania tekstu:

Unikniesz błędów księgowych i podatkowych – dowiesz się, jak prawidłowo rozliczać reklamację, aby uniknąć nieścisłości i ewentualnych korekt.

Poznasz zasady ewidencji reklamacji – zrozumiesz, jak prawidłowo ujmować reklamację w księgach rachunkowych zarówno po stronie sprzedawcy, jak i nabywcy.

Dowiesz się, kiedy wystawić fakturę korygującą – sprawdzisz, w jakich sytuacjach faktura korygująca jest konieczna, a kiedy nie trzeba jej stosować.

 Zoptymalizujesz proces reklamacyjny w firmie – dzięki jasnym wytycznym szybciej i sprawniej rozliczysz reklamację, oszczędzając czas i minimalizując ryzyko nieporozumień.

Poznasz konsekwencje reklamację na przełomie roku – dowiesz się, jak uniknąć błędów w sprawozdaniu finansowym przy korekcie sprzedaży na przełomie lat.

Nie ryzykuj błędów w księgach! Przeczytaj i stosuj zasady prawidłowego księgowania reklamacji.

Polecamy też:

Nota uznaniowa – wystawianie, księgowanie i rozliczenie podatkowe

Korekta WNT w związku z uznaną reklamacją – kiedy rozliczyć

Pozostało jeszcze 65% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu FK a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
  • Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Jacek Dziuba

Autor: Jacek Dziuba

Doradca podatkowy i finansowy, certyfikowany CFO oraz główny księgowy
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.