Od 18 kwietnia przy zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty lub usługi budowlane oraz w partnerstwie publiczno-prywatnym będą stosowane e-faktury. Dowiedz się więcej o nowych przepisach.
Podatnik miał wątpliwości, czy skutecznym wydaniem nabywcy faktury VAT jest także jej przesłanie w formie elektronicznej w formacie PDF z wykorzystaniem i za pośrednictwem aplikacji mobilnej? Sprawdź, jakie stanowisko zajął w tej sprawie organ podatkowy.
Czy skutecznym wydaniem nabywcy faktury VAT jest także jej przesłanie w formie elektronicznej w formacie PDF z wykorzystaniem i za pośrednictwem aplikacji mobilnej? W tej sprawie wypowiedział się organ podatkowy. Sprawdźmy jego stanowisko i komentarz eksperta.
Czy wysłanie faktury elektronicznej w formacie pliku PDF za zgodą nabywcy na wskazany przez niego adres e-mail jest równoznaczne z wydaniem faktury? Na to pytanie odpowiedział dyrektor KIS. Poznaj jego stanowisko.
Ustawa o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych obniży koszty wystawiania, przesyłania oraz księgowania faktur. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec listopada 2018 roku. Sprawdź szczegóły.
Nie jest dopuszczalne odliczenie VAT od nabytych przez przedsiębiorcę usługi kompleksowej w sytuacji, gdy jego kontrahent na wystawionej fakturze wyodrębnił składające się na tę usługę poszczególne elementy.
Wdrażanie obowiązkowego odbioru faktur elektronicznych przez jednostki sfery finansów publicznych będzie głównym tematem tegorocznej edycji konferencji e-ADMINISTRACJA DLA BIZNESU 2017, która odbędzie się 24 maja w Warszawie.
We wniosku do ministra finansów przedsiębiorca może pytać o to, czy wprowadzony przez niego sposób otrzymywania faktur w wersji elektronicznej, ich weryfikowania oraz przechowywania spełnia wymagane przepisami wymogi. Takie wnioski płyną z wyroku NSA.
Parlament Europejski i Rada UE przyjęły 27 maja 2014 roku Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). W konsekwencji we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych będzie realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie.
Po zaimplementowaniu dyrektywy do systemów prawnych państw członkowskich UE, administracja państwowa będzie zobowiązana przyjmować od wykonawców zamówień publicznych i koncesjonariuszy faktury w postaci elektronicznej i to w standardzie umożliwiającym automatyzację procesów przetwarzania danych, takich jak np. księgowanie czy ewidencja podatkowa. Dzięki temu zarówno sama administracja jak i przedsiębiorcy obniżą koszty operacyjne.
Organ podatkowy nie może odmówić podatnikowi wydania interpretacji dotyczącej wystawiania i przesyłania e-faktur – uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. akt I FSK 634/13.
Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. W związku z dużą liczbą wystawianych dokumentów firma wdrożyła elektroniczny system wymiany faktur. System pozwala jednocześnie na wystawienie i wymianę faktur w procesie samofakturowania, w ramach którego można wystawiać faktury stwierdzające dokonanie na jego rzecz dostaw (np. energii). Faktury takie są następnie w systemie akceptowane i pobierane przez podmioty, które podpiszą stosowną umowę. System posiada też odpowiednie zabezpieczenia.
Spółka zapytała ministra finansów, czy sposób przesyłania faktur w formie elektronicznej zapewnia autentyczność pochodzenia i integralność ich treści w rozumieniu rozporządzenia w sprawie e-faktur.
Organ podatkowy odmówił wydania interpretacji. Uznał, że nie jest uprawniony do oceny wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści przesyłanych faktur, ponieważ wymaga to wiedzy specjalistycznej. Zatem takiej weryfikacji będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej. Organ podatkowy wyjaśnił, że postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego.
Sprawa trafiła do WSA w Poznaniu.
Z badań wynika, że o e-fakturach słyszało aż 88% Polaków. Mimo to ponad połowa polskiego społeczeństwa nie chce otrzymywać dokumentów w formie elektronicznej. Wśród nich jedną czwartą stanowią osoby, które już z e-faktur korzystają. Dlaczego, więc Polacy wciąż podchodzą do elektronicznych dokumentów z dużą nieufnością?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip