Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Ministerstwo Finansów chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak, aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Resort finansów opublikował ponadto roboczą wersję struktury logicznej e-faktury.
Od 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorca będzie mieć możliwość wystawienia faktur ustrukturyzowanych w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Projekt nowelizacji ustawy VAT zakłada wprowadzenie możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych, czyli tzw. e-faktur. Będą one wystawiane specjalnym systemie - Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). E-faktury będą dodatkową formą dokumentowania transakcji stosowanej obok faktur papierowych i elektronicznych. Projekt, który obecnie znajduje się na etapie opiniowania, ma wejść w życie 1 października 2021 r.
Ministerstwo Finansów w ostatnich latach pracuje coraz intensywniej nad wdrażaniem nowoczesnych narzędzi analitycznych, umożliwiających bieżącą kontrolę rozliczeń podatkowych. Postępującej cyfryzacji służyło wprowadzenie nowego sposobu rozliczeń VAT, gdzie podatnik wraz z deklaracją podatkową przesyła rozszerzone ewidencje w formie pliku elektronicznego (JPK_V7) . To jednak nie koniec zmian.
Zakończył się proces analizy uwag zgłoszonych w ramach uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych do projektu zmiany ustawy o VAT wdrażającej KSeF.
Resort finansów zamierza wprowadzić system teleinformatyczny, tj. Krajowy System e-faktur (KSeF). Za pośrednictwem KSef podatnicy będą wystawić ustrukturyzowane e-faktury. Czy korzystanie z systemu będzie obowiązkowe? A co z obowiązkiem archiwizowania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych? Sprawdź, jak będą wyglądać e-faktury od października 2021 roku.
Jest projekt ustawy wprowadzającej możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktury ustrukturyzowane będą wystawiane i otrzymywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Ministerstwo Finansów planuje już od pewnego czasu umożliwienie wystawiania faktur w nowym systemie. Podatnicy będą mogli z niego korzystać fakultatywnie, jednak docelowo MF chce, aby przedsiębiorcy wystawiali faktury jedynie w systemie e-faktur przygotowanym przez MF. Nowe przepisy mają obowiązywać od października 2021 roku.
Ministerstwo Finansów planuje już od pewnego czasu wystawianie faktur przez podatników w systemie MF. Na chwilę obecną jest to projektowana zmiana dowolna, ale docelowo MF chce, aby podatnicy wystawiali faktury jedynie w systemie e-faktur MF. Czekamy więc na kolejne zmiany od października 2021 roku.
MF przedstawiło projekt ustawy wprowadzającej możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktury ustrukturyzowane będą wystawiane i otrzymywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Co warto wiedzieć o e-fakturach w systemie KSeF?
Ministerstwo Finansów przygotowało ustawę, która reguluje zasady wystawiania, posługiwania się i przechowywania e-faktury. Na razie system ma być dobrowolny. W 2023 r. korzystanie z e-faktury stanie się jednak obligatoryjne. Właśnie rusza publiczna konsultacja e-faktur – można więc zgłosić swoje opinie dotyczące projektu tej ustawy.
Do czego służy krajowy system e-faktur?
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur. Będzie to system, za pomocą którego podatnik wystawi ustrukturyzowane faktury. Wprowadzane rozwiązanie ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Podatnicy korzystający z systemu e-faktur będą mogli otrzymywać zwroty nadwyżki VAT naliczonego w przyspieszonym terminie. Poznaj szczegóły ministerialnych planów.
Czy faktury przechowywane jedynie w wersji elektronicznej można zaliczyć do kosztów? Czy w sytuacji, gdy podatnik posiada tylko cyfrowe faktury, a papierowe wersje zostały zniszczone, można odliczyć VAT?
Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedzieć:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip