Zmiana formularza dla firm ubiegających się o pomoc de minimis

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 14 sierpnia 2024
Zmiana formularza dla firm ubiegających się o pomoc de minimis

Obowiązuje już zmieniony wzór formularza informacji przedstawianych przez przedsiębiorców przy ubieganiu się o tzw. pomoc de minimis. Jego wprowadzenie z dniem 9 sierpnia br. ma związek z implementacją do krajowego porządku prawnego nowych regulacji unijnych dotyczących udzielania tego rodzaju pomocy.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Na czym polegają zmiany w unijnych przepisach dotyczących udzielania pomocy de minimis
  • Jakie obowiązki informacyjne mają przedsiębiorcy ubiegający się o tego rodzaju pomoc

Sprawdź też:

Projekt zmian w przepisach o udzielaniu pomocy de minimis przyjęty przez  rząd

Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – poznaj wyjaśnienia ZUS

Zmienią się przepisy podatkowe dotyczące udzielania pomocy de minimis

Warunki amortyzacji ciężarówki jako pomocy de minimis

Zmiany w polskich przepisach zostały podyktowane koniecznością ich dostosowania do obowiązujących od 1 stycznia 2024 r. regulacji unijnych. Chodzi o dwa rozporządzenia Komisji Europejskiej z 13 grudnia 2023 r. w kwestii warunków udzielania pomocy de minimis – nr 2023/2831 i nr 2023/2832.  Na ich podstawie m.in. zmienił się sposób obliczania 3-letniego okresu przy sumowaniu limitu pomocy de minimis z roku bieżącego oraz 2 ostatnich lat podatkowych (zmiana okresu obliczania dotyczy 3-letniego okresu, który teraz uwzględnia okres 3 minionych lat). Zwiększeniu uległa także wartość maksymalnej pomocy de minimis, z jakiej może skorzystać przedsiębiorca w czasie 3 lat (z 200.000 euro do 300.000 euro). W ramach tego pomocy można korzystać  m.in. z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych (np. umorzenia, rozłożenia na raty). Jest za nią także uznawana jednorazowa amortyzacja (do 50.000 euro)  środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, z wyjątkiem samochodów osobowych, przez podatników rozpoczynających działalność gospodarczą oraz tzw. małych podatników  (art. 22 ust. 7 ustawy o PIT i art. 16 ust. 7 ustawy o CIT).

Obowiązek informacyjny przy ubieganiu się o pomoc de minimis

Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,  podmioty ubiegające się o pomoc de minimis powinny przedstawić  podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o jej udzielenie, m.in. informacji niezbędnych do udzielenia tej pomocy, dotyczących w szczególności:

  • wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz
  • wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

Modyfikacja wzoru formularza

Zakres przedstawianych w tym celu informacji został wskazany w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 40). W rozporządzeniu tym, a konkretnie w załączniku nr 1 do niego, został także określony wzór formularza przeznaczonego do przedstawiania wspomnianych informacji. W związku ze zmianami, o których była mowa wcześniej, został on zmodyfikowany. Dokonano tego na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 30 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis. Określony w rozporządzeniu zmieniającym nowy wzór, zastąpił dotychczas obowiązujący wzór tego formularza. Wspomniane rozporządzenie zmieniające weszło w życie 9 sierpnia 2024 r., tj.  z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Ważny dla przedsiębiorców przepis przejściowy

Wskazane wcześniej rozporządzenie zmieniające zawiera także regulacje przejściowe. Mianowicie w myśl § 2 tego aktu prawnego, do informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w:

  • rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis lub
  • rozporządzeniu Komisji (UE) nr 360/2012 z 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym

– należy stosować przepisy dotychczasowe.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz