Ministerstwo Finansów o pakiecie pomocy dla powodzian

Dodano: 20 września 2024
Ministerstwo Finansów o pakiecie pomocy dla powodzian

Ministerstwo Finansów poinformowało, że poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, będą mogli skorzystać z bezzwrotnej pomocy z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców przez okres 12 miesięcy. Przedsiębiorcy zaś, których dotknęła powódź, mogą odroczyć terminy płatności najważniejszych podatków. Została też wprowadzona 0% stawka VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi. Ponadto działa specjalna infolinia KAS.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jakie rozwiązania przygotowano dla kredytobiorców poszkodowanych w powodzi
  • Na czym polega pomoc MF dla podatników, których dotknął wspomniany kataklizm
  • Komu przysługuje 0% stawka VAT na darowizny dla powodzian
  • Na jaki numer telefonu mogą dzwonić w sprawie pomocy podatnicy z terenów powodziowych

Polecamy też:

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią później rozliczą podatki

0% stawka VAT na wsparcie powodzian - jakie warunki trzeba spełnić

Pomoc ZUS dla firm z terenów objętych stanem klęski żywiołowej

Pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku podtopienia, zalania, powodzi po ulewach

Skutki zdarzeń losowych w podatkach i w księgach rachunkowych

W świetle komunikatu wydanego przez MF, na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych resort finansów zabezpieczył w budżecie na ten moment środki w wysokości 2 mld zł. Środki będą zwiększane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem.

Wsparcie kredytobiorców

Poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy (czyli według ustawy o funduszu wsparcia kredytobiorców - kredyt hipoteczny wzięty na różne cele, tj. nabycie, budowę, przebudowę i remont), jeżeli utracili, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu lub lokalu mieszkalnego – będą mogli skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK). Kredytobiorca będzie składać wniosek do swojego kredytodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym przez system bankowości elektronicznej.

FWK będzie spłacał raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie bezzwrotna i niezależna od wysokości raty.

Rozwiązania dla podatników

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mają wydłużone terminy płatności podatków VAT, PIT i CIT. Wszyscy poszkodowani mają wydłużone terminy złożenia deklaracji i zapłaty podatku PCC oraz złożenia zeznań i zgłoszeń w podatku od spadków i darowizn.

W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 r.

W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień – grudzień 2024 roku. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym.

Odroczenie dotyczyć będzie również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.

W zakresie podatku PCC oraz podatku od spadków i darowizn termin złożenia zgłoszenia, zeznania podatkowego i deklaracji wydłużony zostaje do 31 stycznia 2025 r. (dotyczyć to będzie tych informacji podatkowych, których termin upłynąłby w okresie od 19 września do 31 października 2024 r.).

Równocześnie przesunięto terminy składania deklaracji VAT miesięcznych i kwartalnych, informacji podsumowujących oraz JPK-VAT do 25 listopada 2024 r. (przesunięte terminy dotyczą deklaracji oraz informacji za okres od września do października 2024 roku).

W zakresie nieobjętym rozporządzeniem w dalszym ciągu będzie można wystąpić w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej o zastosowanie dalej idących rozwiązań, włącznie z umorzeniem zobowiązań podatkowych.

VAT 0% na darowizny

Została wprowadzona 0% stawka VAT dla darowizn towarów i usług przekazywanych na rzecz poszkodowanych wskutek powodzi.

Stawka 0% VAT jest stosowana od 12 września dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.

Z tej preferencji mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny dla ofiar powodzi za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

Pomoc dla przedsiębiorców

Została uruchomiona specjalna infolinia, na którą mogą zadzwonić podatnicy poszkodowani w wyniku powodzi. Infolinia jest czynna w godz. 8:00-18:00 pod numerem telefonu 22 460 59 30.

Według MF organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, zaś zaświadczenia dla poszkodowanych podatników (o dochodach, przychodach, niezaleganiu), będą załatwiane „od ręki”, zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny.

W urzędach skarbowych, w których nie ma możliwości obsługi bezpośredniej podatnicy są obsługiwani kanałami zdalnymi.

Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe - tymczasowe punkty obsługi podatników.

Źródło:

www.gov.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz