Zmiana formy organizacyjno-prawnej jednostki to istotny krok w rozwoju przedsiębiorstwa, który może wynikać z różnych przesłanek, takich jak optymalizacja podatkowa, zmiana skali działalności, pozyskanie nowych inwestorów czy dostosowanie do zmieniających się regulacji prawnych. Niezależnie od przyczyny, każda taka transformacja niesie ze sobą istotne konsekwencje księgowe, które mogą wpłynąć na sposób prowadzenia ewidencji finansowej, obowiązki podatkowe oraz sprawozdawczość jednostki.
Wyceniając firmę, z pewnością nieraz mieliśmy kłopot jak właściwie oszacować kapitał ludzki, strukturalny i relacyjny przedsiębiorstwa. Nasi pracownicy przecież stanowią wartość firmy, wspierają ją i to dzięki nim spółka może się rozwijać. W tym artykule omówimy metody pomiaru kapitału intelektualnego oparte na zwrocie z aktywów niematerialnych: VAIC, CIV oraz KCE.
Strategiczne cele wyznaczają zwykle właściciele, a potem z realizacji rozliczany jest zarząd i zarządzający finansami. Jak kontrolować realizację celu, w szczególności, jeżeli tym celem jest wzrost wartości firmy? Przedstawiamy narzędzia wspomagające realizację strategii.
W rachunkowości wartość firmy to ta część wartości przedsiębiorstwa, która nie wynika bezpośrednio z wyceny jego aktywów netto.
W poprzednim numerze omówiliśmy metodę pełną łączenia spółek. W tym numerze chcemy przybliżyć pozostałe metody konsolidacji wraz z ustalaniem wartości firmy, która wg. ustawy o rachunkowości może być dodatnia lub ujemna. Wynik jest uzależniony od relacji ceny nabycia do wartości godziwej przejętych aktywów netto.
Początek roku to okres, kiedy firma ma do wykorzystania nowe budżety. Szczególnie istotne miejsce zajmują wśród nich budżety sprzedaży i marketingu. Zazwyczaj, w opinii osób, które nimi zarządzają, są one zbyt niskie. Rodzi się więc presja na zwiększanie budżetów A&P, uzasadniana najczęściej chęcią prześcignięcia konkurencji. Warto jednak zastanowić się, czy w konkurowaniu chodzi tylko o to, aby wydać więcej pieniędzy. W wielu firmach dynamika wydatków na wsparcie sprzedaży wyprzedza osiąganą dzięki temu dynamikę przychodów i wolumenu (potwierdza to choćby raport Boston Consulting Group – „Paying for performance” z września 2012 r.). Pieniądze w tym zakresie często wydawane są nieefektywnie, co może być konsekwencją źle prowadzonej polityki wydatków wspierającej sprzedaż. W artykule pokazujemy, jak zacząć inwestować pieniądze tak, aby tworzyć dodatkową wartość dla konsumenta, a także:
Często stosowany zwrot „wartość firmy” ma wiele znaczeń. Nawet ekonomiczne podejście do tego zwrotu może się różnić w zależności od kontekstu użycia, tj. czy jest to na przykład kontekst „zarządczy” czy też „księgowy”. W kręgu zainteresowań niniejszego artykułu jest właśnie podejście księgowe związane z nabyciem całości lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa i ich prawne połączenie z jednostką.
Zastanawiasz się, ile jest warta Twoja firma? A może Twoje przedsiębiorstwo zamierza przejąć inną spółkę i trzeba dokładnie przeanalizować, czy korzystniej będzie połączyć się z nią, czy tylko przejąć jej majątek? Aby mieć pewność, że na co dzień kierownictwo Twojej firmy dobrze zarządza jej wartością, przeczytaj to hasło - tak aby potem wiedzieć, jak doradzać korzystne dla Twojej firmy decyzje w tym zakresie. W tym tekście poznasz odpowiedź na następujące pytania:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip