subwencja

Dochody JST od 2025 na nowych zasadach

Dochody jednostek samorządu terytorialnego od 2025 na nowych zasadach

Od przyszłego roku jednostki samorządu terytorialnego będą funkcjonować według zaktualizowanych zasad finansowania, opierając się głównie na dochodach z podatków. Nowa ustawa przewiduje zmiany w naliczaniu udziałów z PIT i CIT oraz wprowadza pięć kategorii finansowych potrzeb samorządów. Poznaj szczegóły reformy, dowiedz się, jak nowe grupy potrzeb finansowych i zasady księgowania subwencji pozwolą na lepszą organizację finansową i minimalizację błędów.

Najważniejsze zmiany w finansowaniu to:

- nowy sposób naliczania dochodów z tytułu udziału w podatkach, m.in.: PIT i CIT,

- zastąpienie obecnych części subwencji, tzw. potrzebami finansowymi,

- wprowadzenie subwencji o charakterze uzupełniającym i rezerwy uzupełniającej,

- likwidacja tzw. janosikowego,

- wydzielenie miast na prawach powiatu jako odrębnej kategorii jednostki samorządu terytorialnego.

Zasady ustalania dochodów z tytułu udziału w podatkach

Dochody z tytułu udziału w podatkach dochodowych będą liczone jako procent od dochodów podatników z danego terenu, a nie od podatku należnego. Tym samym w przypadku zmian w systemie podatkowym, na przykład poprzez obniżenie stawek podatkowych, wprowadzenie wyższej kwoty wolnej od podatku czy też nowych ulg nie będzie miało wpływu na obniżenie dochodów JST. Wskaźniki % udziałów JST w dochodach podatników będzie kształtował się następująco (art. 8 ustawy):

PIT

• dla gmin – 7%

• dla powiatów – 2%

• dla miast na prawach powiatu – 8,6%

• dla województw – 0,35%

CIT

• dla gmin – 1,6%

• dla powiatów – 1,7%

• dla miast na prawach powiatu – 2,2%

• dla województw – 2,3%

Do dochodów podatników PIT będzie zaliczała się również kwota odpowiadającą 14% przychodów podatników objętych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 2 pkt 6 lit. c). Szczegółowy sposób ustalenia dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych określa art. 11 ustawy.

Umorzenie subwencji PFR – czy przysługuje w przypadku zmiany umowy spółki z o.o.

Pytanie: Spółka komandytowa otrzymała subwencję finansową z tarczy finansowej 2.0. Wspólnikami w tej spółce są: dwóch komandytariuszy (dwie osoby fizyczne) i jeden komplementariusz (spółka z o.o.). Komandytariusze (osoby fizyczne) są wspólnikami i członkami zarządu w spółce z o.o. (komplementariusz). Wspólnicy spółki komandytowej postanowili zmienić umowę tej spółki w ten sposób, że dotychczasowy komplementariusz (spółka z o.o.) przestanie być wspólnikiem tej spółki, a nowym komplementariuszem będzie nowy podmiot lub któryś z dotychczasowych komandytariuszy.
Obecnie spółka komandytowa prowadzi stacjonarną restaurację i działalność cateringową. Spółka komandytowa zamierza sprzedać zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa w postaci tej stacjonarnej restauracji swojemu komplementariuszowi (spółce z o.o.).


Następnie spółka z o.o. (komplementariusz) przestanie być wspólnikiem spółki komandytowej w wyniku zmiany umowy tej spółki. W ostatnim kroku wspólnicy tej spółki z o.o. (obecnie komandytariusze w spółce komandytowej) sprzedadzą wszystkie swoje udziały posiadane w tej spółce z o.o. niezależnemu podmiotowi, który stając się jej właścicielem będzie dalej prowadził w ramach tej spółki z o.o. tę restaurację. Spółka komandytowa, która jest beneficjentem subwencji finansowej z programu 2.0. nadal nieprzerwanie będzie istniała i prowadziła działalność cateringową.
Na podstawie powyższych informacji prosimy o potwierdzenie, czy w świetle regulaminu dotyczącego subwencji finansowej z tarczy finansowej 2.0. powyższe zmiany w spółce komandytowej, która jest beneficjentem tej subwencji, mają jakikolwiek wpływ na spełnienie przez spółkę warunków umorzenia subwencji PFR, które będzie oceniane przez PFR za kilka miesięcy? Niestety PFR, pomimo skierowanego do niego powyższego pytania, nie udzielił wyjaśniającej odpowiedzi.