sektor publiczny

Nieodpłatne przekazanie hal magazynowych na obcym gruncie – skutki podatkowe i księgowe

Pytanie: Rozliczam zakład budżetowy. W roku 2019 zaczęliśmy budowę dwóch hal magazynowych (namiotowych) na obcym gruncie - innej jednostki - teren użytkujemy, ale nie jesteśmy właścicielami. Budowa zakończyła się w 2024 roku w marcu. Przyjęłam hale do środków trwałych jako budynki. Po wystąpieniu o interpretację indywidualną urząd miasta podjął decyzję o opodatkowaniu tych hali podatkiem od nieruchomości. Podatek od nieruchomości ma naliczać właściciel gruntu. Jednocześnie dostałam polecenie nieodpłatnego przekazania tych dwóch hal do właściciela gruntu - innej jednostki. Wszyscy podlegamy pod Miasto Poznań - obciążamy się wzajemnie notami, a nie fakturami, ponieważ mamy jeden NIP do VAT. Koszty dotyczące budowy były księgowane do środków trwałych w budowie, a po zakończeniu budowy, od kwietnia były księgowane w koszty jako odpis amortyzacyjny. Jeśli przekażę hale nieodpłatnie innej jednostce w grudniu, to co zrobić z resztą kosztów, która nie została zamortyzowana? Przy sprzedaży niezamortyzowane koszty księguje w koszty, ale tu mam nieodpłatne przekazanie. Czy mogę zaliczyć w koszty część niezamortyzowaną? Co z VAT, który przy kolejnych fakturach odliczałam od 2019 roku (od rozpoczęcia budowy) różnymi prewspółczynnikami? Czy mam to korygować przez 10 lat w korekcie rocznej, skoro na koniec roku nie będzie u mnie na stanie, czy też należy zrobić jakąś korektę jednorazową, ponieważ środek zmienia przeznaczenie z działalności mieszanej na działalność statutową (niepodlegającą VAT) i zostanie nieodpłatnie przekazany?
  Inwestycja dotycząca przebudowy drogi – czy gmina odliczy VAT

Inwestycja dotycząca przebudowy drogi – czy gmina odliczy VAT