pozostałe koszty operacyjne

Jakie są zasady księgowania rezerw na przyszłe zobowiązania wynikające z umowy z NFZ

Pytanie: Spółka zawarła umowę z NFZ na świadczenia medyczne. Spółka na tej umowie nie zarabia i co pół roku następuje rozliczenie. Jeżeli otrzymane środki są większe niż koszty, spółka zwraca niewykorzystane środki. Jeżeli otrzymane środki są mniejsze niż koszty, to NFZ nie dopłaca, spółka ponosi te koszty sama. Gdy spółka otrzymała wynagrodzenie z tytułu ryczałtu, to zaksięgowała je jako rozliczenie międzyokresowe przychodów. Co miesiąc dokonuje księgowania w przychody kwoty odpowiadającej kosztom danego okresu. Okazało się, że w okresie następnym płatnik dokonuje pomniejszenia części środków z tytułu zapłaty za hospitalizację mieszkańców obszaru objętego opieką klienta, tę kwotę częściowo należy zwrócić. Czy w związku z powyższą sytuacją w okresie, w którym spółka otrzymała wynagrodzenie, należy w księgach rachunkowych zawiązać rezerwę na zwrot części otrzymanych od płatnika środków i ująć ją jako rezerwę na koszty operacyjne? Umowa trwa od grudnia 2022 roku do końca 2025 roku. Spółka na koniec umowy, czyli po rozliczeniu ostatniego okresu będzie musiała zwrócić wskazaną kwotę z tytułu umniejszeń NFZ-owi, ponieważ ostatnie umniejszenie nie będzie miało zastosowania, bo nie będzie już kolejnego ryczałtu. Czy prawidłowe będzie zaksięgowanie rezerwy na przyszłe zobowiązanie wynikające z tej umowy w koszty operacyjne w kwocie ustalonej proporcjonalnie do danego okresu?