Sejm przyjął ustawę wprowadzającą wakacje kredytowe i wydłużającą działanie tarcz antyinflacyjnych. Przyjęte zostało również rozwiązanie, dzięki któremu do budżetu Funduszu Wsparcia Kredytobiorców trafi dodatkowe 1,4 mld zł, zaś WIBOR zostanie zastąpiony przez inny, korzystniejszy dla kredytobiorców wskaźnik.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. W projekcie zawarto pakiet zmian dla osób z kredytami hipotecznymi. Wśród rozwiązań są wakacje kredytowe, dopłaty do kredytów z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców zasilonego dodatkowymi środkami oraz zamiennik dla wskaźnika WIBOR.
Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą wydatków poniesionych na spłatę kredytu zaciągniętego na zbywaną nieruchomość lub prawo majątkowe jako wydatku stanowiącego realizację własnego celu mieszkaniowego, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
Pytanie: Spółka jawna zaciągnęła kredyt w rachunku bieżącym. Wspólnik spółki wystąpił ze spółki, podpisał z pozostałymi wspólnikami porozumienie, że zobowiązuje się zwrócić spółce 1/4 pozostałego do spłaty kredytu (na dzień wyjścia). Jak spółka powinna zaksięgować taką wpłatę? Czy ta wpłata podlega opodatkowaniu? Dodatkowo bilans na dzień wyjścia wspólnika wykazał nadpłacone dywidendy dla tego wychodzącego wspólnika. Czy możemy kwotę, która została wykazana w porozumieniu potraktować jako zwrot tej nadpłaty (uznając porozumienie za niebyłe)? Co, jeżeli kwota, jaką wpłaci, jest wyższa od nadpłaconych dywidend? Co z różnicą, czy podlega opodatkowaniu? Jakim tytułem dokonać przelewu środków?
Odpowiedzialność poręczających (bez względu na ich liczbę) jest ograniczona tylko do wysokości kredytu. Zatem nie ma podstaw by twierdzić, że spółka uzyskała przychód w wysokości wartości poręczenia udzielonego do dwukrotności kwoty kredytu tylko dlatego, że poręczenie zostało udzielone przez dwa podmioty.
Dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 nie będą stanowić przychodu w rozumieniu przepisów o PIT oraz o CIT.
Przedsiębiorca podpisał umowę notarialną na zakup lokalu. Z umowy wynika, że zaliczkę i płatności ma wpłacać na bankowy rachunek powierniczy ustanowiony na ten cel przez dewelopera. Po uwolnieniu każdej transzy pieniędzy z tego konta na rzecz dewelopera ten wystawia dla każdego w odpowiedniej wartości fakturę zaliczkową VAT. Jednak rodzi się problem z prawem do odliczenia podatku naliczonego, na fakturze bowiem wskazany jest właściwy (ten zgłoszony do US) rachunek bankowy firmy deweloperskiej. Firma oznacza, że zaliczka została opłacona. Czy w związku z tym dla celów prawa do odliczenia powinienem za każdym razem po otrzymaniu takiej faktury powiadamiać urząd skarbowy właściwy dla dewelopera o wpłacie na koto bankowe spoza listy? Czy powinienem te zgłoszenie złożyć w momencie wpłaty na rachunek powierniczy? Czy może w momencie otrzymania faktury uznać, że dokonał wpłaty na właściwy rachunek bankowy dewelopera a co za tym idzie ma prawo do odliczenia? Co, jeśli wpłaty na rachunek powierniczy dokonał w ramach pożyczki w jego imieniu bank? Oczywiście wpłaty są powyżej kwoty 15.000 zł.
Na rynkach finansowych w połowie marca mieliśmy do czynienia ze zjawiskiem czarnego łabędzia. Oznacza ono coś nietypowego, co sprawia, że nie można go w żaden sposób przewidzieć. Dodatkowo jego wpływ na rzeczywistość jest ogromny, nieraz katastrofalny. W obliczu pandemii wielu przedsiębiorców oraz firm musiało ograniczyć lub nawet zawiesić swoją działalność. Jednak zobowiązania nadal należy płacić. W jaki sposób poradzić sobie w tym trudnym okresie? Sprawdź wskazówki poniżej.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe jedynie na cele ściśle określone w ustawie o finansach publicznych. Nie jest więc możliwe przejęcie przez powiat zobowiązania kredytowego podmiotu leczniczego.
Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą. Rozlicza się za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR). Podatnik ten zawsze płaci przelewem bankowym koszty wynagrodzeń (koszty wynagrodzeń są zawsze wypłacane przelewem, terminowo zgodnie z umową, w miesiącu, za który wynagrodzenia są należne), odsetki od kredytu obrotowego, składki za własne ubezpieczenie społeczne ZUS, opłaty i prowizje bankowe. Wyciąg bankowy za miesiąc, w którym powyższe koszty zostały zapłacone przelewem bank zawsze generuje pierwszego dnia następnego miesiąca i zawsze wyciąg bankowy ma datę z następnego miesiąca. Przykładowo, wynagrodzenia, odsetki, składki ZUS od ubezpieczenia przedsiębiorcy, prowizje i opłaty bankowe zostały zapłacone w styczniu, ale wyciąg bankowy ma datę 1 lutego itd. Pod jaką datą ująć wymienione wydatki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? Czy koszty te należy ująć w PKPiR w styczniu, czy w lutym?
Wybór źródeł finansowania majątku trwałego jest jedną z poważniejszych decyzji dla przedsiębiorstwa, nawet jeśli dotyczy on aktywów o niewielkiej wartości. Wynika to z faktu, iż konsekwencje takiej decyzji będą ponoszone przez jednostkę przez cały okres trwania umowy, a więc kilka, a czasem i kilkadziesiąt lat. Wybór ten rzutuje nie tylko na przepływy pieniężne wynikające z umowy, ale także na obciążenia podatkowe czy wskaźniki finansowe prezentowane w sprawozdaniu finansowym.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip