Nowe przepisy kasowego PIT od 2025 roku budzą wiele pytań, szczególnie wśród księgowych. Czy wprowadzenie nowej metody oznacza koniec uproszczonego sposobu ujmowania kosztów w PKPiR? Dowiedz się, jak uniknąć błędów w rozliczeniach i jakie możliwości pozostają dla podatników. Sprawdź, jak prawidłowo zaksięgować faktury otrzymane na przełomie roku i poznaj szczegóły, które ułatwią Twoją pracę. Zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami eksperta i zyskaj pewność w rozliczeniach w 2025 roku.
Problem: Podatnik w 2024 roku prowadził PKPiR wg metody uproszczonej (kasowej). w 2025 roku nie chce rozliczać się według nowej metody kasowej w PIT. Czy nadal, oprócz metody memoriałowej, będzie możliwa do wyboru metoda uproszczona, czy zastępuje ją nowa metoda kasowa? Jeżeli podatnik w styczniu 2025 roku otrzymał fakturę z datą wystawienia 3 stycznia 2025 r. z datą sprzedaży 30 grudnia 2024 r., to w jakiej dacie powinien ją ująć w PKPiR, zakładając, że nie chce rozliczać się według dat zapłaty: na koniec 2024 roku, czy w dacie wystawienia faktury w 2025 roku?
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy szkolenie online w Akademii Portalu FK:
PIT kasowy od 1 stycznia 2025 r. – nowe zasady rozliczeń podatkowych
Sprawdź też:
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy fakturę otrzymaną w grudniu, ale dotyczącą października, należy ująć w PKPiR w dacie jej otrzymania, czy skorygować zapisy za październik.
Polecamy też:
Jak długo przechowywać PKPiR w kontekście środków trwałych i odpisów amortyzacyjnych
Zaliczenie wydatków na demontaż w koszty nowego obiektu
Uszkodzenie leasingowanego samochodu a rozliczenie szkody w KPiR
Wydruk z kasy za parkowanie samochodu – czy wydatek można ująć w KPiR
Przejście na księgi rachunkowe może w praktyce powodować sporo wątpliwości, zwłaszcza gdy do spółki dołącza nowy wspólnik będący osobą prawną. Wyjaśniamy na przykładzie kluczowe aspekty tego procesu, w tym ujmowanie przychodów i kosztów oraz sporządzanie sprawozdania finansowego. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę w takiej sytuacji.
Problem: Jesteśmy spółką jawną, której wspólnikami do 30 kwietnia 2024 r. były wyłącznie osoby fizyczne. W okresie styczeń-kwiecień 2024 roku spółka prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów. Z dniem 30 kwietnia 2024 r. do spółki przystąpiła osoba prawna (sp. z o.o.) w związku z powyższym jesteśmy zobowiązani do zaprowadzenia ksiąg rachunkowych. Czy otwierając księgi zobowiązani jesteśmy do ujęcia przychodów i kosztów osiągniętych w okresie styczeń-kwiecień 2024 roku na odpowiednich kontach zespołów 4 i 7, czy na koncie wyniku finansowego? Czy za rok 2024 sprawozdanie finansowe powinno być sporządzone za cały rok, czy też za okres, od kiedy były prowadzone księgi rachunkowe, tj. 1 maja-31 grudnia 2024 r.?
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też inne porady dotyczące rachunkowości:
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak rozliczyć wydatek związany z wypłatą szkody leasingowanego samochodu.
Polecamy też:
Polecamy też:
Poznaj skutki podatkowe przekazania córce samochodu wykupionego z leasingu
Wykup samochodu z leasingu - co się najbardziej opłaci
Oglądaj szkolenia online:
Wykup samochodu z leasingu – sprawdź skutki podatkowe
Zgodnie z § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia zakup towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Dodatkowo, dokumenty można księgować w terminie do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, w sytuacji gdy księgi prowadzone są przez biuro rachunkowe.
Ewidencja towaru w KPiR, gdy brak faktury
Zasady ewidencjonowania zakupu towaru w razie braku faktury uregulowane zostały w § 16 rozporządzenia.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Na jakiej podstawie ująć koszt do KPiR, jeżeli kontrahent nie wystawił faktury.
Polecamy też:
Wydruk z kasy za parkowanie samochodu – czy wydatek można ująć w KPiR
Paragon bez NIP – czy można zaksięgować w KPiR
Rekompensata za niezrealizowaną usługę – jak ująć w KPiR
Rachunek za nocleg a brak NIP sprzedawcy – czy można ująć w KPiR
Podatkowa księga przychodów i rozchodów powinna być przechowywana do czasu upływu terminu przedawnienia podatku PIT za rok, którego ona dotyczy. Upewnij się, do kiedy przechowywać dokumenty dotyczące środka trwałego oraz wartości niematerialnych prawnych będących podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Poznaj wyjaśnienie na przykładach i sprawdź stanowisko skarbówki.
Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 24a ust. 3, 5 i 5a ustawy o PIT) albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o ustawy o PIT.
Szczegółowy krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy art. 24a ustawy o PIT oraz rozporządzenie ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Czym są księgi podatkowe
Księgi podatkowe (w rozumieniu art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej) to księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia - do celów podatkowych - na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci.
Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest zatem za księgę podatkową w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Księgi podatkowe i dokumenty źródłowe będące odzwierciedleniem zapisów znajdujących się w tych księgach należy przechowywać przez okres równy okresowi przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to m.in. podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Rekompensata za niezrealizowaną usługę – jak ująć w KPiR
Rachunek za nocleg a brak NIP sprzedawcy – czy można ująć w KPiR
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Kiedy wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych.
Czy w KPiR można ująć rachunek za nocleg, gdy podany jest niewłaściwy NIP sprzedawcy.
Polecamy też:
Sprawdź, czy zwrot VAT trzeba zaksięgować w KPiR jako przychód.
Polecamy też:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.