Delegacje odbywane przez pracowników w skali jednostkowej wydają się mało istotnym kosztem. Jeśli jednak dokonamy podsumowania całkowitych kosztów delegacji, może okazać się, że stanowią one grupę kosztów mającą ważny wpływ na wynik finansowy. Z tego powodu firmy coraz dokładniej starają się kontrolować i planować tego rodzaju koszty. W artykule zaprezentowano założenia, które pozwolą opracować proces zarządzania kosztami delegacji.
Coraz więcej firm poszukując poprawy wyników, aktywnie zarządza OPEX. Kompetencje w zakresie kontroli i zarządzania są przekazywane do działu kontrolingu, który współpracując z działami bezpośrednio generującymi te koszty, bliżej przygląda się zasadności ich ponoszenia i możliwości ograniczania, jeśli nie wpłynie to na zdolność do generowania przychodów. Na pewno wprowadzenie takich zmian z początku nie będzie łatwe. Ludzie przyzwyczajeni do ponoszenia pewnych wydatków mogą niechętnie współpracować. Jednak po pewnym czasie sami zauważą, że pewne koszty były generowane na skutek złych nawyków lub po prostu braku wiedzy, że można coś zrobić taniej. W naszym artykule przeanalizujemy przykład działu handlowego. Na jego podstawie zaprezentujemy, jak rejestrować te koszty, jak je kontrolować i jakie narzędzia wykorzystywać do ich lepszego monitoringu.
Faktyczna data zapisu w księgach rachunkowych nie może zmieniać kwalifikacji wydatku i wpływać na moment zaliczenia go do kosztów podatkowych. Przepisy w zakresie rachunkowości określają jedynie sposób prowadzenia ksiąg i jako takie nie mogą rozstrzygać o tym, co jest, a co nie jest kosztem uzyskania przychodów.
Spółka prowadzi działalność handlową w branży metali. Wynajmuje automat do przyrządzania kawy, kawy z mlekiem oraz czekolady. Automat jest dostępny w poczekalni, gdzie klienci oczekują na przygotowanie zamówionego towaru i odbiór faktury, uprawniającej do odebrania towaru z magazynu. Z automatu mogą korzystać bezpłatnie potencjalni klienci spółki dokonujący zakupu oraz zasięgający informacji o sprzedawanych towarach itp. Spółka ponoszone koszty za wynajem automatu i koszty produktów traktowała jako koszty reprezentacji i nie zaliczała w koszty podatkowe. Czy opierając się na interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r., opisane koszty spółka może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów ?
Przedsiębiorca mogą odliczyć wydatki eksploatacyjne firmowych aut od przychodu. Kosztem będzie dla nich również nie odliczony VAT jeśli wykorzystują samochód zarówno do celów prywatnych jak i prowadzonej działalności.
Rozliczając koszty imprezy integracyjnej dla pracownika, należy sprawdzić czy miała ona charakter motywacyjny i integracyjny.
Dokładniejsze rozłożenie kosztów pośrednich na produkty, skuteczniejsze podejmowanie decyzji – to tylko nieliczne zalety wdrożenia w firmie rachunku kosztów działań. Metoda ABC jest dokładniejsza niż tradycyjne metody kalkulacji, ponieważ nie zakłada, że materiały używane w produkcji zużywają się proporcjonalnie do jej wielkości.
Przy księgowaniu sprzedaży przecenionych towarów należy pamiętać, że inaczej ujmuje się przecenę w sklepie detalicznym, a inaczej w hurtowni. W chwili sprzedaży towarów do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć całą wartość towaru według ceny nabycia. Nawet jeśli towar był w sklepie objęty przeceną.
Usługi konsultantów zajmujących się analizą potrzeb funkcjonalnych przedsiębiorstwa, projektowaniem odpowiednich rozwiązań systemowych, oraz transportem danych, może zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów w dniu ich poniesienia, jako koszty wdrożenia nowego sytemu informatycznego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip