Nowelizacja ustawy o VAT z 4 lipca 2019 r. wprowadziła zmianę polegającą na połączeniu składania VAT-7/VAT-7K z przesyłaniem JPK_VAT. Od kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Połączenie obowiązku składania deklaracji VAT-7/VAT-7K z obowiązkiem przesyłania plików JPK_VAT i kary za błędy w ewidencji VAT – takie m.in. zmiany zakłada nowelizacja ustawy o VAT uchwalona na ostatnim posiedzeniu Sejmu.
Ministerstwo Finansów przygotowało nową strukturę logiczną postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych. Zmiana dotyczy jednolitego pliku kontrolnego dla faktur VAT, tj. JPK_FA(2) i będzie obowiązywać od 1 lipca 2019 r.
Od kiedy podatnicy mają zastosować nowy plik JPK_FA?
Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą w czerwcu otrzymał fakturę, w której jedna pozycja dotyczyła odwrotnego obciążenia. Fakturkę tę ujął w czerwcowym JPK. Jednak przedpłata i sprzedaż nastąpiła w maju. Sprzedawca wykazał tę fakturę również w maju. Podatnik otrzymał z urzędu skarbowego informację, iż powinien skorygować JPK i wykazać fakturę z czerwca w maju, ponieważ jest tam pozycja z odwrotnym obciążeniem i obowiązek podatkowy nastąpił w maju. Czy faktycznie musi dokonać korekty, skoro data wystawienia faktury jest czerwcowa?
Podatnik wystawił fakturę VAT z błędną nazwą i błędnym NIP nabywcy, zaksięgował ją i przesłał w pliku JPK z błędnymi danymi. W następnym miesiącu odbiorca wystawił notę korygującą (nazwę i NIP). Wystawiający przyjął notę korygującą i potwierdził jej odbiór, a nabywca zaewidencjonował fakturę zakupu i wykazał w pliku JPK. Czy wystawca faktury powinien zaewidencjonować otrzymaną notę korygującą, tym samym zmieniając dane nabywcy? Czy powinna zostać złożona korekta JPK za miesiąc, w którym powstała faktura z błędnymi danymi, czy w kolejnym miesiącu, kiedy została wystawiona/otrzymana nota korygująca? Czy fakt potwierdzenia odbioru noty korygującej powinien mieć odzwierciedlenie w pliku JPK?
Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi nadal mogą wysyłać pliki JPK_VAT podpisane w uproszczony sposób, a więc przy użyciu zestawu swoich podstawowych danych personalnych oraz kwoty przychodu w PIT wynikającej z zeznania rocznego.
Połączenie obowiązku składania deklaracji VAT-7/VAT-7K z obowiązkiem przesyłania plików JPK_VAT i kary z błędy w ewidencji VAT – takie m.in. zmiany zakłada najnowszy projekt zmian w VAT.
Za okresy począwszy od 1 lipca 2018 r. obowiązek przedstawiania JPK na żądanie objął również mikro, małych i średnich przedsiębiorców, o ile prowadzą księgi rachunkowe w formie elektronicznej.
Niechcący – w wyniku błędu programu księgowego po jego aktualizacji – wysłaliśmy plik JPK_VAT bez wypełnionej kolumny „data wpływu” dla faktur zakupu. Wszystkie pozostałe dane, które zostały ujęte, są prawidłowe i nie wymagają korekty. Również wszystkie faktury zakupu zostały ujęte we właściwym okresie rozliczeniowym. Jak taki błąd skorygować technicznie (problem polega na tym, że to jest blisko 100 faktur zakupu)?
Osoba fizyczna, która prowadziła działalność gospodarcza (rozliczająca się na PKPiR i będąca podatnikiem VAT) przez ostatnie 2 lata była zawieszona i postanowiła zamknąć działalność gospodarcza. Zrobiono spis z natury na 31 sierpnia 2018 r. z wyposażenia tj .kasy fiskalne i wyszedł podatek należny. Mimo, że po 6 miesiącach nie składała deklaracji i została wyłączona z VAT, uzyskała informacje , że musi złożyć VAT-7 za sierpień 2018 r. i JPK. Co do deklaracji to nie ma problemu, gdyż mimo iż wcześniej rozliczało podatnika biuro rachunkowe, ale umowa się zakończyła i złożone zostało OPL-1 to obecnie może to uczynić przez bramkę MF. Ale co z JPK ? To jest tylko VAT ze spisu z natury czy trzeba przygotować JPK i jeśli tak to co z korektą? Jak prawidłowo ten spis wykazać w JPK?
Przedsiębiorca w związku z zalaniem magazynu zdecydował się na dokonanie spisu z natury w ciągu roku podatkowego. W związku z zalaniem zniszczeniu uległa część towarów, które wycenione zostały na początku roku na wartość 1000. Jak odzwierciedlić ten fakt w JPK?
Podatnik zamówił towar od firmy z Norwegii. Towar przyszedł, a tylko jego 10% pochodziło bezpośrednio z Norwegii, bo pozostałe 90% z magazynu w Niemczech. Jedyny dokument, jaki otrzymał na tę drugą część towaru to dane firmy, z którą norweska firma współpracuje i która była odpowiedzialna za dostawę – w tym NIP unijny tej firmy. W jaki sposób rozliczyć taką dostawę w JPK_VAT i deklaracjach VAT-7 i VAT-UE? Czy podać NIP unijny firmy pośredniczącej w JPK i VAT-UE? Czy żądać dodatkowych dokumentów od firmy norweskiej? Podatnik otrzymał tylko fakturę na całe zamówienie od firmy norweskiej z norweskim NIP oraz e-mail z danymi firmy odpowiedzialnej za dostawę z Niemiec.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip