Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, planuje realizację projektu mającego na celu poprawę jakości powietrza. Projekt obejmuje m.in. doradztwo energetyczne oraz ekologiczne. Pojawiły się wątpliwości, czy gmina może odliczyć VAT od poniesionych wydatków. W tej sprawie wypowiedział się organ podatkowy. Poznaj stanowisko skarbówki, aby nie popełniać błędów w rozliczeniach VAT.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT w związku z projektem dotyczącym poprawę jakości powietrza.
Polecamy też:
Opłaty za zajęcie pasa drogowego na reklamy a VAT – ważne dla gmin
Usługi noclegowe w schroniskach dla uczniów ze szkół niepublicznych – co z VAT
Minister finansów wyjaśnił, jak gminy mają rozliczyć VAT od inwestycji w OZE i usuwanie azbestu
Po przeczytaniu tekstu:
Sprawdzisz przykład ewidencji księgowej związanej z zakupem białych certyfikatów.
Polecamy też:
Jak ująć w klasyfikacji budżetowej inwentaryzację architektoniczną budynku
Jak ująć w klasyfikacji budżetowej fakturę za wykonanie pieczątki imiennej dla pracownika
Sprawdź, czy parking z ogrodzeniem i oświetleniem zwiększy wartość budynku
W 2 maja 2024 r. minister finansów wydał interpretację ogólną w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu. Wydanie tej interpretacji jest konsekwencją zeszłorocznych wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Poznaj skutki tej interpretacji dla JST i sprawdź komentarz eksperta.
Inwestycje w OZE i usuwanie azbestu przez gminy – czego dotyczy problem
Gminy realizujące różnego rodzaju projekty i programy często nie działają w charakterze podatników, a w konsekwencji dokonywane przez gminy w ramach tych projektów i programów czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT. W wyrokach z 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 oraz C-616/21 TSUE orzekł, że dotyczy to również:
- gmin realizujących projekt, którego celem jest zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii, poprzez zobowiązanie się na mocy zawartej z właścicielami nieruchomości umowy cywilnoprawnej do wykonania i montażu systemów odnawialnych źródeł energii na ich nieruchomościach (koszty tego projektu były w 75% finansowane ze środków publicznych, tj. z otrzymywanego od województwa dofinansowania, zaś w 25% przez właścicieli nieruchomości, na których instalowane były odnawialne źródła energii), oraz – po upływie określonego czasu – do przekazania własności tych systemów na rzecz właścicieli nieruchomości, oraz
- gmin realizujących program usuwania azbestu z nieruchomości znajdujących się na terenie tej gminy, stanowiących własność mieszkańców, którzy nie ponoszą z tego tytułu żadnych wydatków.
W konsekwencji czynności dokonywane przez gminy w takich przypadkach nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
VAT od fotowoltaiki i azbestu w gminach - poznaj skutki ostatnich wyroków TSUE
Odliczanie VAT w jednostkach − wskazówki i przykłady ewidencji księgowej
TSUE: liczenie odsetek od nadpłat jest niezgodne z prawem UE
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy służbowe tablety gmina może odsprzedać radnym po zakończonej kadencji.
Polecamy inne porady dla jednostek:
Księgowanie na koncie 990 „Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym”
Zwrot kosztów wynagrodzenia członka związków zawodowych – sprawdź księgowanie
Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym – sprawdź księgowanie
Od momentu wprowadzenia centralizacji VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, gmina przejęła obowiązki podatnika VAT od swoich jednostek organizacyjnych. Dlatego w przypadku wystawiania faktur sprzedaży na podstawie uprzednio zawartych umów cywilnoprawnych, wskazuje się nazwę oraz NIP gminy.
Organ stanowiący w gminie powinien ustalić zasady gromadzenia informacji w zakresie VAT i przekazywania cząstkowych deklaracji VAT-7 przez jednostki podległe, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, aby gmina, jako podatnik VAT terminowo i rzetelnie przekazała łączną deklarację VAT-7 do organu podatkowego.
Zasady zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym
Obowiązujące przepisy prawa nie regulują zasad zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych. Organ stanowiący gminy może takie zasady określić.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jakie są zasady zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych;
Jak ujmować w księgach rachunkowych zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.
Polecamy też:
Odszkodowanie na pokrycie szkód za pękniętą szybę w samochodzie strażackim – ewidencja księgowa
Likwidacja zakładu budżetowego i przekazanie środków pieniężnych do gminy - księgowanie
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jak zaksięgować przekazanie do gminy środków pieniężnych po likwidacji zakładu budżetowego i jak to wykazać w sprawozdaniu finansowym.
Polecamy też:
Sprawdź, jak ująć w księgach rachunkowych opłaty na PFRON
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy na podstawie proformy można dokonywać zapłaty zaliczki.
Gmina realizowała inwestycję dotyczącą rozbudowy placu zabaw i terenów sportowych. Czy od takich wydatków można odliczyć VAT? Sprawdź stanowisko skarbówki.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Inwestycja dotycząca przebudowy drogi – czy gmina odliczy VAT
VAT od fotowoltaiki i azbestu w gminach - poznaj skutki ostatnich wyroków TSUE
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.