gmina

Opłaty za zajęcie pasa drogowego na reklamy a VAT – ważne dla gmin

Opłaty za zajęcie pasa drogowego na reklamy a VAT – ważne dla gmin

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, może pobierać opłaty za zajęcie pasa drogowego na cele reklamowe. Czy taka danina podlega opodatkowaniu VAT? Czy gmina w tym przypadku działa, jak podatnik VAT? Poznaj wyjaśnienie dyrektora KIS i sprawdź, jak interpretacja wpływa na obowiązki gminy w kontekście VAT.

Sprawa dotyczyła gminy miejska, która jako jednostka samorządu terytorialnego i czynny podatnik VAT, odpowiada za utrzymanie dróg i organizację ruchu. W ramach swoich obowiązków wydaje decyzje dotyczące zajęcia pasa drogowego, np. na umieszczanie reklam, i pobiera za to opłaty. Opłaty te ustala na podstawie uchwały Rady Miejskiej.

Stan faktyczny

Gmina dzierżawi nieruchomości, działając w tej roli jako podatnik VAT, a zyski z dzierżawy podlegają opodatkowaniu VAT. W przypadku, gdy dzierżawca występuje o zezwolenie na reklamę na pasie drogowym, gmina wydaje decyzję administracyjną, po rozpatrzeniu wniosku.

Pytanie dotyczyło tego, czy opłaty za zajęcie pasa drogowego na cele reklamowe podlegają opodatkowaniu VAT. Zdaniem gminy opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego na cele reklamowe nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż stanowią działanie publiczne.

VAT od inwestycji w OZE i usuwanie azbestu - interpretacja

Minister finansów wyjaśnił, jak gminy mają rozliczyć VAT od inwestycji w OZE i usuwanie azbestu

W 2 maja 2024 r. minister finansów wydał interpretację ogólną w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu. Wydanie tej interpretacji jest konsekwencją zeszłorocznych wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Poznaj skutki tej interpretacji dla JST i sprawdź komentarz eksperta.

Inwestycje w OZE i usuwanie azbestu przez gminy – czego dotyczy problem

Gminy realizujące różnego rodzaju projekty i programy często nie działają w charakterze podatników, a w konsekwencji dokonywane przez gminy w ramach tych projektów i programów czynności nie podlegają opodatkowaniu VAT. W wyrokach z 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 oraz C-616/21 TSUE orzekł, że dotyczy to również:

-       gmin realizujących projekt, którego celem jest zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii, poprzez zobowiązanie się na mocy zawartej z właścicielami nieruchomości umowy cywilnoprawnej do wykonania i montażu systemów odnawialnych źródeł energii na ich nieruchomościach (koszty tego projektu były w 75% finansowane ze środków publicznych, tj. z otrzymywanego od województwa dofinansowania, zaś w 25% przez właścicieli nieruchomości, na których instalowane były odnawialne źródła energii), oraz – po upływie określonego czasu – do przekazania własności tych systemów na rzecz właścicieli nieruchomości, oraz

-       gmin realizujących program usuwania azbestu z nieruchomości znajdujących się na terenie tej gminy, stanowiących własność mieszkańców, którzy nie ponoszą z tego tytułu żadnych wydatków.

W konsekwencji czynności dokonywane przez gminy w takich przypadkach nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Zwrot otrzymanej nadwyżki VAT przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych

Pytanie: Czy gmina może swoim podległym jednostkom nie zwracać VAT naliczonego wynikającego z cząstkowej deklaracji VAT (jednostki odprowadzają do gminy w 100% VAT należny). Jeśli tak, to jak ująć to w księgach?

Od momentu wprowadzenia centralizacji VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, gmina przejęła obowiązki podatnika VAT od swoich jednostek organizacyjnych. Dlatego w przypadku wystawiania faktur sprzedaży na podstawie uprzednio zawartych umów cywilnoprawnych, wskazuje się nazwę oraz NIP gminy.

Organ stanowiący w gminie powinien ustalić zasady gromadzenia informacji w zakresie VAT i przekazywania cząstkowych deklaracji VAT-7 przez jednostki podległe, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, aby gmina, jako podatnik VAT terminowo i rzetelnie przekazała łączną deklarację VAT-7 do organu podatkowego.

Zasady zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym

Obowiązujące przepisy prawa nie regulują zasad zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych. Organ stanowiący gminy może takie zasady określić.