Wystawca może anulować fakturę, która nie trafiła do obrotu, czyli nie została doręczona nabywcy, a czynność objęta fakturą nie została wykonana. Jak anulować fakturę? Kiedy nie wolno tego robić? Sprawdź komentarz eksperta wraz z przykładami.
Przepisy ustawy o VAT oraz aktów wykonawczych do tej ustawy nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wygenerowanych faktur. Zwykle podatnicy stosują tzw. anulowanie faktury, które nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego. Jest to dopuszczalne, co potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach.
Anulowanie faktury jest działaniem nieuregulowanym w przepisach i powinno być wykorzystywane jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Dotyczyć powinno tylko tych przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, które w rzeczywistości nie zostały dokonane.
W przypadku anulowania faktury sprzedawca powinien posiadać w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał dokumentu sprzedaży. Konieczna jest też adnotacja unieważniającą fakturę, która uniemożliwi powtórne wydanie i wykorzystanie.
Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie dokumentująca rzeczywistych zdarzeń gospodarczych oraz nie wprowadzona do obrotu prawnego, nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu ustawy o VAT. Nie stanowi zatem podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje wartości w niej zawartych w deklaracji VAT – wyjaśnił dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip