Rynek e-commerce rośnie dynamicznie, ale wraz z jego rozwojem rośnie także konkurencja. Dziś nie wystarczy już mieć dobrą ofertę. Liczy się doświadczenie klienta, jego wygoda oraz to, jak szybko i łatwo może zrealizować zakup. InPost, jako lider innowacyjnych rozwiązań logistycznych, wprowadził usługę, która odpowiada na te potrzeby – InPost Pay. To przełomowe narzędzie, które pomaga sklepom zwiększać sprzedaż, redukować porzucone koszyki i budować lojalność klientów.
Z systemu VAT OSS nie mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy sprzedają towary B2B, produkty akcyzowe, magazynują towary w kraju nabywcy, prowadzą sprzedaż do państw spoza UE lub nie posiadają siedziby w Unii. W takich przypadkach konieczna jest tradycyjna rejestracja VAT w kraju odbiorcy.
Ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw jest już opublikowana w Dzienniku Ustaw. Nowelizacja wdraża do krajowego porządku prawnego przepisy unijne, które mają przeciwdziałać oszustwom w VAT w sektorze e-commerce.
Na poziomie unijnym i krajowym pojawiają się kolejne regulacje dotyczące platform internetowych. Pierwsze duże zmiany w zakresie opodatkowania VAT przy sprzedaży internetowej nastąpiły 1 lipca 2021 r. w związku z wdrożeniem pakietu e-commerce. W ustawie pojawiły się wtedy nowe definicje oraz nowy zakres podmiotowy opodatkowania VAT. W szczególności bardzo duże zmiany dotyczyły platform internetowych pośredniczących w zawieraniu transakcji.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zwiększającej efektywność uszczelnienia podatku VAT. Zgodnie z nim banki i inne instytucje finansowe będą prowadzić, przechowywać i przesyłać do szefa KAS ewidencję wskazanych transakcji płatniczych.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo pocztowe, przedłożony przez ministra aktywów państwowych.
Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych trafił przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Celem projektu jest wprowadzenie kolejnych narzędzi poprawiających skuteczność zwalczania oszustw VAT, szczególnie w obszarze e-commerce. Konsultacje potrwają do 23 sierpnia 2022 r.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT. Celem projektu dotyczącego pakietu e-commerce jest implementacja unijnej dyrektywy w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych. Państwa członkowskie mają na to czas do 31 grudnia 2023 r. Zmiany mają przeciwdziałać nadużyciom w e-handlu, stąd w unijnej dyrektywie znalazły się w zakresie prowadzenia ewidencji przez dostawców usług płatniczych.
Stałe wzrosty w obrębie e-commerce, czyli handlu internetowego, to obecnie popularny temat w świecie biznesu. Coraz więcej użytkowników przekonuje się do zakupów przez Internet, a za nimi podążają liczne firmy przenoszące swoją ofertę do sieci. Według niektórych e-commerce jest już jednak rynkiem bliskim nasycenia, a na uwadze trzeba mieć przede wszystkim m-commerce. Co to takiego i czy faktycznie warto przenieść swoje zainteresowanie właśnie na m-commerce?
Zmiany przepisów ustawy o VAT dotyczące handlu elektronicznego, w tym importu małych przesyłek do UE, zwane „pakietem e-commerce” zostały wprowadzone z dniem 1 lipca 2021 r. Wydane przez ustawodawcę objaśnienia podatkowe w zakresie e-commerce liczą 97 stron i dotyczą między innymi wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość WSTO, która zastąpiła pojęcie „sprzedaży wysyłkowej z i na terytorium kraju”. Wraz z tą zmianą wprowadzono też odpowiednie modyfikacje przepisów związanych z tym rodzajem sprzedaży.
Ministerstwo Finansów przygotowało praktyczny przewodnik po głównych rozwiązaniach pakietu VAT e-commerce. Objaśnienia odnoszą się m.in. do kwestii fakturowania i obowiązków ewidencyjnych. Objaśnienia podatkowe będą miały moc wiążącą dla administracji skarbowej.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip