Obowiązkiem pracodawcy jest dokładne obliczanie wynagrodzeń. Czasem jednak zdarzają się pomyłki w wynagrodzeniach. Skutki takich błędów różnią się w zależności od ich charakteru: jednorazowa pomyłka ma inne konsekwencje niż regularne błędy. Sprawdź na konkretnych przykładach konsekwencje podatkowe i składkowe związane z błędnie wypłaconym wynagrodzeniem.
Nienależnie wypłacone wynagrodzenie stanowi tzw. bezpodstawne wzbogacenie się pracownika i pracodawca może, co do zasady, żądać jego zwrotu. Podstawę tego żądania stanowi art. 405 Kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości.
Przepisy te stosuje się również do stosunku pracy na podstawie 300 Kodeksu pracy (dalej: KP). Regulacje dotyczące bezpodstawnego wzbogacenia nie są jednak tak korzystne dla pracodawcy, jak można by wywnioskować z tego tylko jednego przepisu. Ustawodawca przewidział bowiem dla bezpodstawnie wzbogaconego dość skuteczną metodę obrony. Mianowicie, jeżeli pracownik wydatkował już swoje nadpłacone wynagrodzenie nie ma obowiązku jego zwrotu, chyba że wyzbywając się korzyści (wynagrodzenia) lub zużywając ją powinien liczyć się z obowiązkiem zwrotu (art. 409 KC w zw. z art. 300 KP).
Przykład 1.
Pracownik kadr pomylił się i wyliczył pracownicy działu sprzedaży premię 1,5 % zamiast 1 %. Pracodawca zauważył swój błąd dopiero w kolejnym miesiącu kalendarzowym. Pracownica rozdysponowała już otrzymane wynagrodzenie na swoje bieżące wydatki, pracodawca wezwał ją do zwrotu nadpłaconej kwoty odpowiadającej 0,5% nienależnej prowizji. Pracodawca w tej sytuacji nie będzie mógł dochodzić skutecznie zwrotu tej kwoty.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Skorzystaj z kalkulatora wynagrodzenia za pracę
Polecamy też:
Dodatek do wynagrodzenia z tytułu dojazdu do pracy a składki ZUS i podatek PIT
Korygowanie list płac i niedopłaty wynagrodzeń – co z korektą składek ZUS i podatku PIT
Rozliczenie podatkowe osoby współpracującej, która nie otrzymuje wynagrodzenia
Przepisy o VAT często się zmieniają, a podatnikom trudno nadążyć ze zmianami. W konsekwencji często wystawiane przez podatników faktury zawierają nieaktualne elementy. Sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy na fakturach VAT.
Błędy na fakturach VAT stanowią tzw. błędy mniejszej wagi. Błędy te nie dyskwalifikują faktur jako dokumentów, w szczególności jako dokumentów stanowiących podstawę do odliczenia podatku naliczonego.
Czytaj więcej o fakturach VAT:
Oznaczanie faktur wyrazami oryginał i kopia
W przeszłości (do końca 2012 roku) przepisy VAT przewidywały, że faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał otrzymywał nabywca, a kopię zatrzymywał sprzedawca. Konsekwencją tego było oznaczanie egzemplarza faktury otrzymywanego przez nabywcę jako oryginał, egzemplarza faktury pozostającego u sprzedawcy kopią.
Polecamy też:
Po przeczytaniu tekstu:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.