Pytanie:
Jednostka oświatowa wynajmuje salę gimnastyczną. Zgodnie z uchwałą organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego dochody z tytułu najmu są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów własnych. Wystawiam fakturę sprzedaży ze stawką 23% w rachunku dochodów własnych i na ten rachunek wpływa zapłata za fakturę. Koszty utrzymania sali gimnastycznej są pokrywane z budżetu (faktura za energię, zużycie wody, środki czystości itd.). Jak należy prawidłowo przeprowadzić księgowanie, jeśli VAT należny wykazany w deklaracji VAT dotyczy dochodów własnych, natomiast VAT naliczony dotyczy faktur zakupu z budżetu. Do tej pory VAT był przekazywany do gminy z rachunku dochodów własnych bez pomniejszenia o VAT naliczony. Czy jednostka powinna przekazać do gminy VAT wynikający z deklaracji w poz. do zapłaty? Jeśli tak, to w jaki sposób należy powiązać VAT z dochodów własnych z VAT odliczonym w budżecie? Nadmieniam, że w planie finansowym jednostki nie mamy ujętego paragrafu na VAT. Proszę o wskazanie księgowania dla poniższych operacji:
- Faktura sprzedaży ze stawką 23% z tytułu wynajmu (rachunek dochodów własnych).
- Wpływ za fakturę sprzedaży (rachunek dochodów własnych).
- Księgowanie faktur zakupowych, z których odliczono VAT (budżet lub rachunek dochodów własnych)
- Przekazanie VAT należnego do gminy (rachunek dochodów własnych).
- Księgowanie VAT należnego i naliczonego na koncie 225.
Jednostka nadrzędna nie wydała „Procedur rozliczania podatku VAT”.
Pozostało jeszcze 74% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
-
Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
-
Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
-
Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Autor: Halina Skiba
specjalista ds. finansowych w jednostce budżetowej, wieloletni praktyk, autor licznych publikacji w zakresie klasyfikacji budżetowej