Pytanie:
W firmie prowadzącej działalność produkcyjną wybuchł pożar. W wyniku pożaru spłonęła znaczna część hali produkcyjnej (około 80%). Hala została wyłączona z działalności produkcyjnej. Spółka postanowiła odbudować halę z jednoczesnym jej rozbudowaniem. Spółka posiada ubezpieczenie od ognia i innych zdarzeń losowych. Zakład ubezpieczeń zwrócił odszkodowanie. Spółka odszkodowanie zaksięgowała, jako pozostałe przychody operacyjne. W powstałej sytuacji odbudowy i rozbudowy, czy spółka powinna: a) zaksięgować częściową likwidację hali produkcyjnej wyksięgowując część niezamortyzowaną w pozostałe koszty operacyjne, a poniesione nakłady księgować na środki trwałe w budowie i po zakończeniu zaksięgować na zwiększenie pozostawionej części wartości hali produkcyjnej; lub b) pozostawić w ewidencji księgowej halę produkcyjną i poniesione koszty odbudowy księgować bezpośrednio w pozostałe koszty operacyjne do wysokości zwróconego odszkodowania, a poniesione koszty na rozbudowę księgować na środki trwałe w budowie i po zakończeniu rozliczyć, jako ulepszenie i zwiększyć dotychczasową wartość początkową hali produkcyjnej.
Pozostało jeszcze 72% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
-
Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
-
Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
-
Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Autor: Magdalena Płachecka
Konsultant podatkowy, absolwent Wydziału Prawa i Administracji
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Praktykę zawodową zdobywa
w spółce doradztwa podatkowego. Autor publikacji z pogranicza prawa gospodarczego i podatkowego.