Upadłość kontrahenta w księgach rachunkowych jednostki – przykłady księgowania

Magdalena  Drabik

Autor: Magdalena Drabik

Dodano: 24 lipca 2024
Upadłość kontrahenta w księgach rachunkowych

Upadłość kontrahenta to sytuacja, która może spotkać każdą jednostkę gospodarczą. Z uwagi na to, że taka sytuacja ma znaczący wpływ na finanse i kondycje przedsiębiorstwa, istotne jest, aby właściwie odzwierciedlić potencjalne straty związane z niemożnością odzyskania należności. Sprawdź, jak ująć w księgach rachunkowych zdarzenia związane z upadłością kontrahenta. Więcej na ten temat sprawdź w komentarzu Magdaleny Drabik, starszej konsultantki w Dziale Audytu UHY ECA.

Jak zweryfikować problemy finansowe kontrahenta

Ważne jest korzystanie z dobrych praktyk już na etapie zawierania umowy, które odpowiednio zabezpieczą przed niekorzystnym skutkiem, jakim jest utrata należności od dłużnika. Przede wszystkim należy koncentrować się na odpowiedniej weryfikacji wiarygodności finansowej przyszłego kontrahenta, która pozwoli na ograniczenie niepotrzebnego ryzyka.

Repozytorium Dokumentów Finansowych

W momencie zawierania umowy warto sięgnąć po sprawozdanie finansowe kontrahenta. Od 2018 roku podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców mają obowiązek publikacji sprawozdań finansowych na elektronicznej platformie (Repozytorium Dokumentów Finansowych), gdzie publikowane są również opinie biegłych rewidentów.

Krajowy Rejestr Zadłużonych

Innym źródłem, z którego można skorzystać przy weryfikacji kontrahenta jest Krajowy Rejestr Zadłużonych, który bezpłatnie dostarcza możliwość wyszukania ujawnionych postępowań upadłościowych, restrukturyzacyjnych, o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej oraz egzekucyjnych.

Biała lista podatników VAT

Pomocna może okazać się również tzw. biała lista podatników, która potwierdza fakt wpisania podmiotu do rejestru VAT. Głównym zadaniem białej listy podatników VAT, prowadzonej w formie wykazu, jest weryfikacja rachunku bankowego kontrahenta. Lista umożliwia sprawdzenie statusu jako podatnika VAT oraz przekazanie informacji o terminach wykreślania podatników z rejestru VAT lub ich przywrócenia do rejestru.

Poza wspominanymi środkami można korzystać z usług komercyjnych biur informacji gospodarczej, które odpłatnie udzielają szczegółowych informacji na temat zadłużenia podmiotów, w tym informacji o wysokości konkretnych długów

Identyfikacja należności zagrożonych 

Upadłość kontrahenta jest najczęściej formalnie ogłaszana przez sąd. W momencie, gdy jednostka dowiaduje się o upadłości kontrahenta, powinna zidentyfikować wszystkie należności od dłużnika, a także ocenić ich realną wartość.

Należności mogą dotyczyć zarówno faktur sprzedażowych, pożyczek, a także innych form zadłużenia. Zidentyfikowaną należność należy zgłosić na listę upadłościową. Wierzytelność zgłoszona na listę upadłościową musi zostać odpowiednio udokumentowana. Ponadto należy wierzytelność zgłosić w terminie podanym przez sąd w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Wierzyciel ma 3 miesiące na zgłoszenie swojej wierzytelności. Może się okazać, że część należności zostanie odzyskana w ramach postępowania upadłościowego, jednak często większość z nich będzie musiała zostać odpisana.

Utworzenie odpisu aktualizującego należności

Zgodnie z art. 35b ustawy o rachunkowości (dalej: UoR) w przypadku należności od dłużników postawionych w stan likwidacji lub w stan upadłości wartość należności aktualizuje się uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty do wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności, zgłoszonej likwidatorowi lub sędziemu-komisarzowi w postępowaniu upadłościowym lub umieszczonej w spisie wierzytelności w postępowaniu restrukturyzacyjnym.

Sprawdź też: 

Odpisu aktualizującego wartość należności dokonuje się również w przypadku oddalenia wniosku o ogłoszeniu upadłości, jeżeli majątek dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego - w pełnej wysokości należności.

Odpis aktualizujący – księgowanie

Odpis aktualizujący zmniejsza wartość należności w księgach rachunkowych i jest ujmowany jako pozostały koszt operacyjny lub koszt finansowy - zależnie od rodzaju należności, której dotyczy.

W przypadku gdy kontrahent zgłosi wierzytelności do masy upadłościowej w księgach rachunkowych, możemy  to ująć w następujący sposób:

- WN konta 76X „Pozostałe koszty operacyjne” lub 75-1 „Koszty finansowe”,

- MA konta 28X  „Odpisy aktualizujące należności”.

Wyksięgowanie z ewidencji bilansowej

W przypadku stwierdzenia nieściągalności takiej należności, np. na podstawie postanowienia sądu o ukończeniu postępowania upadłościowego dłużnika, należność należy wyksięgować z ewidencji bilansowej.

Oznacza to trwałe usunięcie należności z ksiąg rachunkowych. Wyksięgowanie nieściągalnej należności, na którą uprzednio został dokonany odpis aktualizujący jej wartość, powinno nastąpić poprzez rozwiązanie uprzednio utworzonego odpisu aktualizującego do wysokości, w jakiej został on utworzony. Księgując to:

- WN konto 28X „Odpis aktualizujący wartość należności”,

- MA konto 20X „Rozrachunki z odbiorcami” lub 24X „Pozostałe rozrachunki”

Jeśli jednak spółka, nie dokonała uprzednio odpisu aktualizującego, wyksięgowanie należności powinno bezpośrednio trafić w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub też kosztów finansowych w zależności od charakteru należności. Księgując odpowiednio na kontach

- WN konta 76X „Pozostałe koszty operacyjne” lub 75-1 „Koszty finansowe”,

- MA konto 20X "Rozrachunki z odbiorcami" lub 24X "Pozostałe rozrachunki".

PrzykładW 2022 roku spółka Alfa S.A. wykonała usługę dla kontrahenta Beta Sp. z o.o. , wartość netto usługi to 5.200 zł +VAT 1.196 zł, co daje łącznie 6.396 zł. Kontrahent Beta Sp. z o.o. nie zapłacił za wykonaną usługę, w związku z czym na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami” widnieje należność w kwocie 6.396 zł. W marcu 2023 roku wszczęto wobec dłużnika postępowanie. Spółka Alfa S.A. utworzyła odpis aktualizacyjny na całą kwotę należności od kontrahenta Beta. Pod koniec 2023 roku jednostka otrzymała postanowienie sądu o ukończeniu postępowania upadłościowego dłużnika bez zaspokojenia należności. Dekretacja:
Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - utworzenie w księgach 2023 Alfa S.A odpisu aktualizującego wartość należności od dłużnika postawionego w stan upadłości 6.396 zł 76X 28X
2. PK - wyksięgowanie nieściągalnej należności 6.396 zł 28X 20X
 Księgowanie:

Upadłość kontrahenta a kosztu uzyskania przychodu

Zauważmy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy oCIT, przychodami z działalności gospodarczej osiągniętymi w danym roku podatkowym są również przychody należne. Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o CIT, zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów podlegają utworzone przez podatników odpisy aktualizujące wartość należności zaliczonych przez tych podatników uprzednio do ich przychodów należnych, jeżeli wystąpią przesłanki do uznania istnienia prawdopodobieństwa nieściągalności tych należności (wierzytelności).

Ogłoszenie upadłości danego podmiotu dopiero rozpoczyna postępowanie upadłościowe. Postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest skuteczne i wykonalne z dniem jego wydania, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Z dniem ogłoszenia upadłości majątek upadłego staje się masą upadłości, który służy zaspokojeniu wierzycieli upadłego. Już z dniem wydania przez sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości, podatnik będący wierzycielem upadłego podmiotu może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodów odpis aktualizujący wartość należności (wierzytelności) przysługującej podatnikowi od tego podmiotu, jeżeli uprzednio należność tę podatnik - stosownie do treści art. 12 ust. 3 ustawy o CIT - zaliczył do swoich przychodów należnych, i jeżeli na należność tę podatnik utworzył zgodnie z przepisami o rachunkowości odpis aktualizujący. 

Nie ma przy tym znaczenia termin, w jakim wspomniana wierzytelność zgłoszona została syndykowi masy upadłego podmiotu. Uznanie danej wierzytelności za nieściągalną lub zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisu aktualizującego należność, w związku z uznaniem, że uprawdopodobniona jest jej nieściągalność, nie wykluczają możliwości odzyskania przez podatnika kwot takiej wierzytelności.

W takim jednak przypadku, kiedy podatnik zaliczył do kosztów odpis związany z wierzytelnością przysługującą mu od upadłego dłużnika, a całość lub część tej wierzytelności zostanie przez dłużnika podatnikowi spłacona, to podatnik o kwotę "odzyskanej" wierzytelności lub jej części zobowiązany jest powiększyć swoje podatkowe przychody z datą otrzymania takiej spłaty (art. 12 ust. 1 pkt 4 lub 4e ustawy o CIT).

Autor:

Magdalena Drabik

Magdalena  Drabik

Autor: Magdalena Drabik

starszy konsultant w Dziale Audytu UHY ECA
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz