Pytanie:
Jak prawidłowo zadekretować faktury za zakup paczek świątecznych dla pracowników z środków obrotowych firmy? Odbiór paczek pracownicy potwierdzili podpisami. Spółka ewidencjonuje i rozlicza koszty w układzie rodzajowym na kontach zespołu 4.
Odpowiedź: Fakturę za zakup paczek świątecznych należy ująć:
- Wn Ubezpieczenia i inne świadczenia na rzecz pracowników - pozostałe świadczenia
- Wn VAT naliczony (jeśli firma ma prawo odliczyć)
- Ma Rozrachunki z dostawcami.
Na podstawie informacji o odebraniu paczek należy wartość tych paczek doliczyć pracownikom do podstawy opodatkowania, co wynika z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.
Tekst opublikowany: 4 grudnia 2012 r.
Autor: Katarzyna Trzpioła
Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości.