Pytanie:
Jeden z pracowników w 2005 r. poinformował naszą spółkę, że w listopadzie przekroczył podstawę do naliczenia składki emerytalno-rentowej (pracował także w innej firmie i prowadził działalność gospodarczą). Za listopad potrąciliśmy i przekazaliśmy do ZUS składkę od części wynagrodzenia pracownika, natomiast za grudzień nie potrąciliśmy wcale. Aktualnie, po upływie prawie 5 lat ZUS poinformował, iż powstała zaległość w kwocie należnych składek z tego tytułu. Nie podzieliliśmy takiego stanowiska ZUS-u. Niestety spółka nasza bierze udział w przetargach i jest nam niezbędne zawsze aktualne zaświadczenie niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS. Tym sposobem ZUS wymusił na nas opłacenie tych rzekomych zaległości wraz z odsetkami, ponieważ nie chciał wydać nam tego zaświadczenia. ZUS poinformował nas, iż nie musimy korygować żadnych dokumentów, gdyż sam dokonał już stosownej korekty, jednakże korekt nam nie przyśle, gdyż nie ma takiej możliwości. Uzyskaliśmy jednocześnie informację, iż firma odprowadzała składki w prawidłowej wysokości, a zaległość dotyczy działalności gospodarczej pracownika. Jak spółka powinna postąpić w opisanej sytuacji na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy może dopłacone składki ZUS zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy może raczej pracownik powinien zwrócić spółce kwotę pokrytej za niego zaległości?
Pozostało jeszcze 70% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
-
Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
-
Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
-
Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo