Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Ministerstwo Finansów rozważa zmiany w przepisach polegające na tym, aby należności ze zbycia wierzytelności na rzecz instytucji finansowych, które świadczą usługi faktoringowe, nie były uwzględniane w ustawowych limitach przychodów, od których zależy prawo do estońskiego CIT. W konsekwencji faktoring nie pozbawiałby zbywającego możliwości skorzystania z tej preferencji. Tak wynika z odpowiedzi wspomnianego resortu na interpelację poselską.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Opodatkowanie kosztów operacyjnych w estońskim CIT
Błąd w sprawozdaniu finansowym a przejście na estoński CIT
Sprzedaż wierzytelności własnej – skutki w VAT i księgowanie
Faktoring w księgach rachunkowych sprawdź ewidencję księgową i wskazówki dotyczące rozliczeń
Z interpelacją nr 4923 zwrócił się do Ministra Finansów jeden z posłów. W piśmie w tej sprawie z 18 września 2024 r. przypomniał on, że ryczałt od dochodów spółek, czyli tzw. estoński CIT, funkcjonuje od 2021 roku. Jednak pomimo intencji ustawodawcy w celu uproszczenia rozliczeń, działania organów podatkowych skomplikowały jego funkcjonowanie .
W ocenie autora interpelacji, przykładem tych komplikacji jest stanowisko dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, prezentującego pogląd, jakoby korzystanie przez podatników z faktoringu uniemożliwiało opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Na potwierdzenie swoich słów autor interpelacji powołał się na wyjaśnienia dyrektora KIS, dotyczące omawianego zagadnienia. Wskazał, że takie stanowisko wspomniany organ zajął m.in. w interpretacjach indywidualnych z 22 grudnia 2022 r. (nr 0111-KDWB.4010.104.2022.1.AZE), z 23 grudnia 2022 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.489.2022.1.BS), z 29 grudnia 2022 r. (nr 0111-KDWB.4010.84.2022.2.AZE), z 10 listopada 2023 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.484.2023.2.EJ), z 17 maja 2024 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.143.2024.2.BS) i z 16 czerwca 2024 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.202.2024.2.AW).
Kolejną istotną kwestią jest sposób rozliczania dywidendy i wątpliwości interpretacyjne na gruncie obowiązujących przepisów, a także wykładni stosowanej przez organy podatkowe. Podatnikom problem stwarza obecnie ustalenie wysokości podstawy opodatkowania w przypadku podatku dywidendowego.
W związku z tym poseł zwrócił się do MF z prośbą o odpowiedź, czy podległy mu resort planuje zmiany w legislacji lub wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego dotyczące art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o CIT, w ten sposób, że zostanie doprecyzowane, że korzystanie z faktoringu nie pozbawia podatnika prawa do estońskiego CIT. Wnoszącego interpelację interesowało też, czy zdaniem Ministerstwa Finansów korzystanie z faktoringu pozbawia podatnika możliwości wyboru estońskiego CIT. Jeśli tak, to czy każdy z rodzajów faktoringu ma taki skutek, czy tylko wybrany.
Do pytań tych Ministerstwo Finansów odniosło się w piśmie z 15 października 2024 r. (nr DD8.054.8.2024), podpisanym przez Jarosława Nenemana, podsekretarza stanu w tym resorcie.
W odpowiedzi na interpelację przekazano, że MF rozważa wprowadzenie zmiany polegającej na nieuwzględnianiu w limicie przychodów, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT (jeden z warunków stosowania tzw. estońskiego CIT) przychodów z wierzytelności zbytych na rzecz instytucji finansowej, której przedmiotem działalności jest świadczenie usług finansowych polegających na odpłatnym nabywaniu wierzytelności, z wyłączeniem przychodów ze zbycia wierzytelności uprzednio nabytych przez podatnika.
Wyjaśniono też, że sam fakt korzystania przez podatnika z usług faktoringu nie pozbawia go prawa do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Niemniej jeśli przychody podatnika z tytułów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT stanowią 50% lub więcej wszystkich przychodów z działalności osiągniętych w poprzednik roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT – wówczas nie będzie mógł on skutecznie wybrać opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W przypadku zaś podatników, którzy są już opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek naruszenie warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2, zgodnie z treścią art. 28l ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, skutkuje utratą prawa do opodatkowania tym ryczałtem z końcem roku podatkowego, w którym przychody z tytułów wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT stanowiły 50% lub więcej przychodów z działalności, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego VAT.
Ponadto w treści przedmiotowego pisma Ministerstwo Finansów przedstawiło swoje stanowisko dotyczące m.in. podatkowych skutków wypłaty wspólnikom zysku wypracowanego w okresie opodatkowania estońskim CIT, w postaci dywidendy.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.