Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
W zeszłym tygodniu podczas trwającego posiedzenia Sejmu zostały przyjęte dwie ważne ustawy. Są to przepisy o sygnalistach oraz nowelizacja Kodeksu pracy. W tym samym czasie Senat przyjął dwie inne ważne z punktu widzenia rynku pracy ustawy – o wakacjach składkowych oraz o Aktywnych Rodzicach. Ustawy przyjęte przez Sejm trafiły do prac senackich, natomiast przyjęte przez Senat będą czekały na podpis prezydenta. Sprawdź najważniejsze zmiany dla rynku pracy w nadchodzących miesiącach. Przekonaj się, czego mogą spodziewać się pracodawcy i przedsiębiorcy po wprowadzeniu ustawy o sygnalistach, zmian w Kodeksie pracy, wakacji składkowych oraz świadczenia Aktywni rodzice.
W dniu 23 maja Sejm uchwalił ustawę o ochronie sygnalistów. Ustawa będzie teraz procedowana w Senacie. Ustawa reguluje, warunki objęcia ochroną sygnalistów zgłaszających lub ujawniających publicznie informacje o naruszeniach prawa, środki ochrony sygnalistów zgłaszających lub ujawniających publicznie informacje o naruszeniach prawa, zasady ustalania wewnętrznej procedury zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych, zasady zgłaszania informacji o naruszeniach prawa organowi publicznemu, zasady ujawnienia publicznego informacji o naruszeniach prawa, zadania Rzecznika Praw Obywatelskich związane ze zgłaszaniem informacji o naruszeniach prawa, zadania organów publicznych związane ze zgłaszaniem informacji o naruszeniach prawa i z podejmowaniem działań następczych.
Z tekstu dowiesz się:
Obejrzyj wideoszkolenie:
Sygnaliści i wakacje składkowe – nowe przepisy coraz bliżej
Dowiedz się więcej na temat sygnalistów:
Sejm uchwalił ustawę o sygnalistach. Pracodawcom przybędzie obowiązków
Czy będą zmiany w nowej ustawie o ochronie sygnalistów
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
1) prawa pracy,
2) korupcji,
3) zamówień publicznych,
4) usług, produktów i rynków finansowych,
5) przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
6) bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
7) bezpieczeństwa transportu,
8) ochrony środowiska,
9) ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
10) bezpieczeństwa żywności i pasz,
11) zdrowia i dobrostanu zwierząt,
12) zdrowia publicznego,
13) ochrony konsumentów,
14) ochrony prywatności i danych osobowych,
15) bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
16) interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
17) rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
18) konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–17.
Kto może zostać sygnalistą
|
Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym: 1) pracownik, 2) pracownik tymczasowy, 3) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, 4) przedsiębiorca, 5) prokurent, 6) akcjonariusz lub wspólnik, 7) członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, 8) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, 9) stażysta, 10) wolontariusz, 11) praktykant, 12) funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834), 13) żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248). |
Na jakie kwoty będzie mógł liczyć sygnalista, wobec którego pracodawca podejmie działania odwetowe
|
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa. Nowe przepisy zakładają, że sygnalista, który doświadczył działań odwetowych, będzie mógł wystąpić o zadośćuczynienie lub odszkodowanie. Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia. Instytucją odpowiedzialną za udzielanie wsparcia sygnalistom będzie Rzecznik Praw Obywatelskich. Po wejściu w życie ustawy pracodawca będzie miał obowiązek opracowania procedury zgłoszeń wewnętrznych określających zasady przyjmowania takich zgłoszeń. Będzie musiał także stworzyć kanały ich przyjmowania. |
Kiedy przepisy o sygnalistach wejdą w życie
|
Ustawa wejdzie w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Przepisy o zgłoszeniach zewnętrznych zaczną obowiązywać po 6 miesiącach od ich ogłoszenia. |
23 maja Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy, której celem jest przede wszystkim nowelizacja art. 222 Kodeksu pracy. Nowelizacja jest związana z koniecznością wdrożenia do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/431 z 9 marca 2022 roku zmieniającą dyrektywę 2004/37/WE w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy. Zmiany przepisów dotyczących substancji reprotoksycznych będą prowadziły do poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, co w dalszej perspektywie powinno skutkować zwiększeniem ochrony zdrowia pracowników i ich potomstwa, a także obniżeniem kosztów opieki zdrowotnej. Ograniczanie narażenia na szkodliwe na rozrodczość substancje chemiczne w pracy jest jednym z czynników warunkujących zdrowie prokreacyjne Polaków.
Z artykułu dowiesz się:
Dowiedz się więcej na temat zmian art. 222 Kodeksu pracy:
Kodeks pracy: ochrona pracowników przed czynnikami rakotwórczymi coraz bliżej
Nowość: Kodeks pracy będzie chronił pracowników przed czynnikami rakotwórczymi
Dyrektywa 2022/431 wprowadziła istotną zmianę merytoryczną w dyrektywie 2004/37/WE, rozszerzając jej zakres na substancje reprotoksyczne. Dyrektywa 2004/37/WE wdrożona jest do polskiego prawa w kilku aktach prawnych. W zakresie swojej regulacji również w ramach art. 222 Kodeksu Pracy. Pozostałe akty prawne wdrażające tę dyrektywę pozostają we właściwości Ministra Zdrowia. W § 1 i 2 art. 222 Kodeks pracy reguluje obowiązki pracodawców w przypadku zatrudniania pracowników w warunkach narażenia na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
Co to są substancje reprotoksyczne |
Substancje reprotoksyczne to substancje, które mogą wywierać niekorzystny wpływ na funkcje seksualne i płodność u dorosłych mężczyzn i kobiet, a także na rozwój potomstwa. Zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie 2022/431 substancja reprotoksyczna oznacza „substancję lub mieszaninę, która spełnia kryteria klasyfikacji jako czynnik działający szkodliwie na rozrodczość kategorii 1A lub 1B, określony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008)”. Podobnie jak w przypadku czynników rakotwórczych lub mutagenów, substancje reprotoksyczne wzbudzają szczególnie duże obawy, ponieważ mogą mieć poważne i nieodwracalne skutki dla zdrowia pracowników i ich potomstwa. Dlatego należy chronić pracowników przed substancjami o takim działaniu. |
Jakie obowiązki czekają pracodawców po wejściu w życie zmian w Kodeksie pracy |
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 222 Kodeksu Pracy w sytuacji kiedy pracodawca będzie zatrudniał pracownika w warunkach narażenia na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, pracodawca zastępuje te substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne mniej szkodliwymi dla zdrowia lub stosuje inne dostępne środki ograniczające stopień tego narażenia, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Pracodawca będzie rejestrował wszystkie rodzaje prac w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, określonymi w wykazie określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia, a także prowadzić będzie rejestr pracowników zatrudnionych przy tych pracach. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia: 1) wykaz substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym i sposób ich rejestrowania, 2) sposób prowadzenia rejestru prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, 3) sposób prowadzenia rejestru pracowników zatrudnionych przy pracach, o których mowa w pkt 2, 4) wzory dokumentów dotyczących poziomu narażenia pracowników na substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym oraz sposób przechowywania i przekazywania tych dokumentów do podmiotów właściwych do rozpoznawania lub stwierdzania chorób zawodowych, 5) szczegółowe warunki ochrony pracowników przed zagrożeniami spowodowanymi przez substancje chemiczne, ich mieszaniny, czynniki lub procesy technologiczne o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, 6) warunki i sposób monitorowania stanu zdrowia pracowników zatrudnionych przy pracach, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym uwzględniając zróżnicowane właściwości substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym, mutagennym lub reprotoksycznym, ich zastosowanie oraz konieczność podjęcia niezbędnych środków zabezpieczających przed zagrożeniami wynikającymi z ich stosowania. |
Kiedy zmiany w Kodeksie pracy wejdą w życie |
Ustawa wskazuje, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 222 § 3 Kodeksu Pracy, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 222 § 3, w brzmieniu nadanym ustawą, jednak nie dłużej niż przez 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Wejście w życie ustawy nastąpi po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Na tym etapie prac w Senacie mogą się jeszcze pojawić poprawki do ustawy. |
Ustawa o tzw. wakacjach od ZUS została przyjęta przez Senat bez poprawek. Oznacza to, że czeka już tylko na podpis prezydenta i publikację w Dzienniku Ustaw. Nowy rodzaj ulgi, został skierowany do przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób (tj. siebie i maksymalnie 9 innych osób), a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Z tzw. wakacji od ZUS będą mogli skorzystać przedsiębiorcy niezależnie od formy rozliczania podatku dochodowego (PIT, ryczałt, karta podatkowa). Wsparcie będzie udzielane w ramach pomocy de minimis. Rozwiązanie nie będzie dotyczyć osób, które wykonują działalność na rzecz swoich byłych pracodawców.
Z artykułu dowiesz się:
Obejrzyj 3 ważne szkolenia na temat wakacji składkowych:
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – cz. 1: co obejmują i kto skorzysta
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – cz. 2: forma opodatkowania przedsiębiorcy
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – cz. 3: konkretne kwoty składek ZUS, który nie zapłacisz
Przeczytaj także:
Czy w czasie wakacji składkowych przedsiębiorca będzie mógł wystawiać faktury
Co to są wakacje składkowe
|
Wakacje od ZUS obejmują dobrowolne zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w jednym wybranym przez przedsiębiorcę miesiącu w każdym roku kalendarzowym. Przedsiębiorca sam zdecyduje, czy i kiedy będzie chciał z niego skorzystać. Zwolnienie z opłacania składek dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Podczas korzystania z tzw. wakacji od ZUS, składkę na ubezpieczenia społeczne zapłaci za przedsiębiorców budżet państwa. Podczas tzw. wakacji od ZUS przedsiębiorca będzie mógł nadal prowadzić firmę, uzyskiwać przychody i wystawiać faktury. W 2024 roku wysokość składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców wynosi nieco ponad 1.600 zł, w 2025 roku wysokość wzrośnie o około 150 zł wynika z pierwszych prognoz, ostateczną informację o wysokości składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców poznamy po wakacjach. |
Czy wakacje składkowe obejmą składkę zdrowotną
|
Przedsiębiorcy w każdym roku będą mogli skorzystać z ulgi odpowiadającej sumie miesięcznych składek na ubezpieczenia społeczne. Tzw. wakacje od ZUS nie obejmują składki zdrowotnej.Wniosek o tzw. wakacje składkowe przedsiębiorca będzie musiał złożyć za pomocą elektronicznego formularza dostępnego na profilu ZUS. Wniosek trzeba będzie złożyć w miesiącu poprzedzającym wybrany przez siebie miesiąc na skorzystanie z wakacji. |
Kiedy wakacje składkowe wejdą w życie
|
Projekt ustawy został przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ustawa czeka na podpis prezydenta, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. |
Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka - Aktywny Rodzic, została w dniu 23 maja, przyjęta przez Senat bez poprawek. Ustawa określa warunki nabywania prawa do świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka, zwanych dalej „świadczeniami „aktywny rodzic””, oraz zasady przyznawania i wypłacania tych świadczeń. ustawa wprowadzi trzy nowe świadczenia dla rodzin z dziećmi do lat 3. Świadczeniami „aktywny rodzic” są:
Celem świadczeń „aktywny rodzic” jest ułatwienie rodzicom i innym osobom wypełniającym funkcje rodzicielskie pogodzenia zadań związanych z rodzicielstwem z aktywizacją zawodową. Na to samo dziecko, za dany miesiąc, przysługiwać będzie tylko jedno ze świadczeń „aktywny rodzic”.
Z artykułu dowiesz się:
Pobierz ebook: Urlopy rodzicielskie i zasiłek macierzyński po zmianach w 2023 roku. Praktyczny poradnik dla księgowych i specjalistów ds. płac
Przeczytaj także:
Aktywni rodzice w pracy, czyli dawne „babciowe”. Nowe rozwiązania
Urlop wychowawczy – kalkulator, wzory wniosków, wynagrodzenie i składki ZUS
Urlop macierzyński i urlop rodzicielski – jakie dokumenty składa pracodawca do ZUS
Zawieszenie działalności gospodarczej – co z pracownicą na urlopie macierzyńskim
Aktywni rodzice w pracy
|
Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje na nieobjęte opieką w żłobku, klubie dziecięcym, przedszkolu albo przez dziennego opiekuna dziecko aktywnym zawodowo matce albo ojcu, jeżeli dziecko wspólnie zamieszkuje i pozostaje na utrzymaniu matki albo ojca, z uwzględnieniem art. 11 ust. 3 ustawy, albo opiekunowi faktycznemu dziecka, albo osobie pełniącej funkcję rodziny zastępczej albo osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, o których mowa w ustawie z 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. W przypadku osoby ubiegającej się o świadczenie „aktywni rodzice w pracy” lub otrzymującej to świadczenie, która wspólnie z małżonkiem lub wspólnie z rodzicem dziecka wychowuje dziecko albo zgodnie z oświadczeniem wspólnie z inną osobą zamieszkuje i wychowuje dziecko, świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje, jeżeli zarówno osoba ubiegająca się o świadczenie „aktywni rodzice w pracy” lub otrzymująca to świadczenie, jak i osoba wspólnie z nią wychowująca dziecko, z tytułu aktywności zawodowej podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym od podstawy, której łączna wysokość wynosi nie mniej niż 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę, przy czym podstawa, od której są opłacane składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe każdego z nich nie może być niższa niż: 1) 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie, na który jest ustalane prawo do świadczenia „aktywni rodzice w pracy”; 2) 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym okresie, na który jest ustalane prawo do świadczenia „aktywni rodzice w pracy” – w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, o których mowa w ust. 4 lub w art. 18a i art. 18c ustawy z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych. Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w wysokości 1.500 zł miesięcznie na dziecko, a w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji – w wysokości 1.900 zł miesięcznie. |
Aktywnie w żłobku
|
Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje rodzicom na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, nie dłużej jednak niż do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3. rok życia, lub w przypadku, gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – 4. rok życia. Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowaną przez dziennego opiekuna. Świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje w wysokości 1.500 zł miesięcznie na dziecko w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, a w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji – w wysokości 1.900 zł miesięcznie. Wysokość świadczenia „aktywnie w żłobku” nie może być jednak wyższa niż wysokość opłaty rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Przez miesięczną opłatę rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna rozumie się: 1) w przypadku rodzica ubiegającego się o świadczenie „aktywnie w żłobku” – dzienną opłatę ponoszoną przez tego rodzica za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna pomnożoną przez liczbę dni w danym miesiącu, 2) w przypadku rodzica otrzymującego świadczenie „aktywnie w żłobku” – dzienną opłatę za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna pomnożoną przez liczbę dni w danym miesiącu, którą rodzic ten zobowiązany byłby ponosić, gdyby nie zostało mu przyznane prawo do świadczenia „aktywnie w żłobku” do opłat, o których mowa w pkt 1 i 2, nie wlicza się opłaty za wyżywienie.
|
Aktywnie w domu
|
Świadczenie „aktywnie w domu” przysługuje matce albo ojcu, jeżeli dziecko wspólnie zamieszkuje i pozostaje na utrzymaniu matki albo ojca, albo opiekunowi faktycznemu dziecka. Świadczenie „aktywnie w domu” przysługuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Świadczenie „aktywnie w domu” przysługuje w wysokości 500 zł miesięcznie na dziecko w rodzinie. W przypadku, gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu, sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia „aktywnie w domu” ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego świadczenia. |
Kiedy Aktywni Rodzice wejdą w życie |
Ustawa czeka już podpis Prezydenta a następnie publikację w Dzienniku Ustaw. Zgodnie z ustawą rodzice będą mogli skorzystać z nowych rozwiązań od 1 października 2024 roku. Świadczenie wypłaci ZUS. |
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.