Zakres ubezpieczenie OC biura księgowego

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 28 sierpnia 2024
Pytanie: Biuro księgowe obsługuje klientów z KPIR i ryczałtem bez ksiąg handlowych. Czy w takiej sytuacji wystarczające będzie wykupienie polisy OC obejmującej doradztwo podatkowe? Czy ubezpieczenie obejmuje czynności prowadzenia ksiąg podatkowych, ewidencji do celów podatkowych, sporządzania zeznań deklaracji podatkowych i prowadzenie ksiąg rachunkowych?
Odpowiedź:

Ubezpieczenie obejmuje czynności doradztwa podatkowego, którymi jest m.in. prowadzenie ksiąg podatkowych, ksiąg rachunkowych, a także sporządzanie deklaracji podatkowych.

Doradca podatkowy podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności – co z art. 44 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym.

Czynności doradztwa podatkowego obejmują (art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym):

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1;
  5. wykonywanie niezależnego audytu funkcji podatkowej, o którym mowa w art. 20zo § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598).

Doradca podatkowy powinien mieć OC

Z treści przepisów wynika, że doradca podatkowy powinien być ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego. Ubezpieczenie obejmuje m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, a także sporządzanie zeznań i deklaracji podatkowych.

Jeśli biuro rachunkowe zawrze umowę ubezpieczenia OC obejmującego doradztwo podatkowe, to ubezpieczeniem będzie objęte prowadzenie ksiąg podatkowych, ksiąg rachunkowych, a także sporządzanie deklaracji podatkowych.

Sprawdzenie zawartości polisy OC

Przed zawarciem umowy ubezpieczenia OC warto przeczytać jego treść i upewnić się czy ubezpieczeniem objęte są wszystkie wymienione czynności realizowane przez biuro rachunkowe.

Autor:

Jakub Rychlik, doradca podatkowy

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce - w ciągu ostatnich lat na łamach publikacji podatkowych opracował kilkanaście tysięcy odpowiedzi na pytania podatników oraz kilkaset artykułów i komentarzy. Autor komentarza do ustawy o VAT.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz