Autor: Marian Szałucki
Dodano: 15 października 2011
Pytanie:
Spółka cywilna w okresie 04-08.2010 r. wykonała usługi instalacyjne na rzecz firmy X, na co zostały wystawione faktury VAT, za które dłużnik nie zapłacił lub zapłacił jedynie częściowo. W związku z usługami świadczonymi dla firmy X zostały również wystawione noty odsetkowe z tytułu nieterminowych płatności za faktury zapłacone. Pomimo wezwań do zapłaty dłużnik nie uregulował należności do końca 2010 r., w związku z czym w 10 lutego 2011r. spółka złożyła do sądu pozew o zapłatę w postępowaniu nakazowym. Sprawa jednak się nie odbyła, ponieważ w kilka dni później otrzymała ona od dłużnika postanowienie sądowe wydane 11 lutego 2011 r. o ogłoszeniu przez dłużnika upadłości, obejmującej likwidację majątku dłużnika. W związku z tą informacją pozew spółki o zapłatę został z sądu wycofany, a w jego miejsce zostało do sądu złożone zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym. Obecnie trwa proces likwidacyjny prowadzony przez syndyka wyznaczonego przez sąd. - W jaki sposób i za pomocą jakich dokumentów oraz kiedy spółka będzie mogła zaliczyć kwoty wynikające z faktur, które nie zostały dotychczas zapłacone, do kosztów uzyskania przychodów?
- Co można jeszcze zrobić albo jakie zdobyć dokumenty, aby zaliczyć w koszty niezapłacone kwoty z faktur VAT i czy w koszty zalicza się całą wartość niezapłaconą czy tylko wartość netto?
- Co dzieje się z kwotami wynikającymi z not odsetkowych przesłanych do dłużnika przed dniem ogłoszenia jego upadłości?
- Czy spółka może jeszcze skorzystać z ulgi w VAT na tzw. „złe długi”, skoro dłużnik jest w stanie upadłości, obejmującej likwidację jego majątku, a jeżeli tak, to w jaki sposób należy to uczynić?
Pozostało jeszcze 63% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
-
Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
-
Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
-
Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Autor: Marian Szałucki
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, doradca podatkowy od 1997 r. Usługowo prawem podatkowym zajmuje się od 1992 r., prowadząc od tego roku biuro rachunkowe, w którym aktualnie obsługiwanych jest kilkadziesiąt firm. Kancelaria doradcy podatkowego prowadzona jest od początku obowiązywania ustawy o doradztwie podatkowym, czyli od roku 1997. W latach 2000 - 2004 wykładowca na kursach prowadzonych przez Gdańską Akademię Kształcenia Zawodowego.