Zmianę wprowadza rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 lutego 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów (Dz.U z 2025 r., poz. 241). Jej celem jest wprowadzenie zmian w załączniku nr 25 do rozporządzenia – „Kody wykorzystywane przy wypełnianiu dokumentów”.
Od 16 maja br. pracodawcy będą mieli obowiązek informowania ZUS o wykonywanym zawodzie osoby zgłaszanej do ubezpieczenia. W związku z tym zmienią się formularze druków ZUS ZUA i ZUS ZZA.
Błędy jakie występują w dokumentach ubezpieczeniowych mogą spowodować wstrzymanie lub opóźnienie przetworzenia całego dokumentu lub poszczególnych jego bloków. Dlatego przypominamy o tym, żeby zwrócić szczególną uwagę na ich prawidłowe wypełnianie, gdyż nawet najmniejszy błąd może mieć wpływ na przyszłe świadczenia. W tym tekście opisujemy błędy, jakie płatnicy składek popełniają w dokumentach zgłoszeniowych ubezpieczonego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip