Twoja spółka przyjmuje zwroty towarów od klienta końcowego, mimo że sprzedała je pośrednikom? Taki model może budzić wątpliwości w rozliczeniach VAT i podatku dochodowego. Fiskus stoi na stanowisku, że w takim przypadku nie można skorygować podstawy opodatkowania VAT, a zwróconą kwotę należy zaliczyć do kosztów. Czy to oznacza większe obciążenia podatkowe? Jak prawidłowo udokumentować taki zwrot? Sprawdź interpretację Krajowej Informacji Skarbowej i dowiedz się, jak uniknąć błędów w rozliczeniach!
Problem: Spółka sprzedaje hurtowo części i akcesoria. Nabywcami są najczęściej dystrybutorzy i hurtownicy, którzy sprzedają je dalej. W łańcuchu dostaw może wystąpić większa liczba takich pośredników, zanim towar trafia do ostatecznego klienta (użytkownika). W celu uatrakcyjnienia oferty spółka wprowadziła gwarancje na oferowane części i akcesoria. W jej ramach, jeżeli sprzedany towar nie posiada deklarowanych właściwości, końcowy klient (użytkownik) może zwrócić nabytą część lub akcesorium bezpośrednio do spółki, otrzymując od spółki zwrot ceny, która w wcześniej zapłacił swojemu dostawcy. Jak spółka powinna rozliczyć taki zwrot towarów?
Rozwiązanie: Zgodnie z poglądemwyrażonym ostatnio przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, taki pośredni zwrot towarów nie jest rozliczany, jak zwrot towarów następujący bezpośrednie między stronami umowy sprzedaży. W szczególności podatnik (spółka) nie jest wówczas uprawniona do korekty (zmniejszenia) swojego podatku należnego w VAT, a zwracaną kwotę powinna w całości rozpoznać jako koszt. Stanowisko to budzi jednak uzasadnione wątpliwości.
Po przeczytaniu tekstu:
Dowiesz się, jak rozliczyć w VAT i podatku dochodowym pośredni zwrot towaru
Poznasz najnowsze interpretacje organu podatkowego w tym zakresie.
Polecamy też:
Opodatkowanie dostawy towarów stanowiącej eksport pośredni towarów
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.