VAT na zwrot towaru

Pośredni zwrot towaru VAT – jak rozliczyć i uniknąć błędów?

Jak rozliczyć w podatkach pośredni zwrot towaru? Sprawdź, by uniknąć błędów!

Twoja spółka przyjmuje zwroty towarów od klienta końcowego, mimo że sprzedała je pośrednikom? Taki model może budzić wątpliwości w rozliczeniach VAT i podatku dochodowego. Fiskus stoi na stanowisku, że w takim przypadku nie można skorygować podstawy opodatkowania VAT, a zwróconą kwotę należy zaliczyć do kosztów. Czy to oznacza większe obciążenia podatkowe? Jak prawidłowo udokumentować taki zwrot? Sprawdź interpretację Krajowej Informacji Skarbowej i dowiedz się, jak uniknąć błędów w rozliczeniach!

Problem: Spółka sprzedaje hurtowo części i akcesoria. Nabywcami są najczęściej  dystrybutorzy i hurtownicy, którzy sprzedają je dalej. W łańcuchu dostaw może wystąpić większa liczba takich pośredników, zanim towar trafia do ostatecznego klienta (użytkownika). W celu uatrakcyjnienia oferty spółka wprowadziła gwarancje na oferowane części i akcesoria. W jej ramach, jeżeli sprzedany towar nie posiada deklarowanych właściwości, końcowy klient (użytkownik) może zwrócić nabytą część lub akcesorium bezpośrednio do spółki, otrzymując od spółki zwrot ceny, która w wcześniej zapłacił swojemu dostawcy. Jak spółka powinna rozliczyć taki zwrot towarów?

Rozwiązanie: Zgodnie z poglądemwyrażonym ostatnio przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, taki pośredni zwrot towarów nie jest rozliczany, jak zwrot towarów następujący bezpośrednie między stronami umowy sprzedaży. W szczególności podatnik (spółka) nie jest wówczas uprawniona do korekty (zmniejszenia) swojego podatku należnego w VAT, a zwracaną kwotę powinna w całości rozpoznać jako koszt. Stanowisko to budzi jednak uzasadnione wątpliwości.