szanse dla CSR

Odliczanie VAT od działalności CSR

Odliczanie VAT od działalności CSR – przegląd wyroków i stanowisko skarbówki

Czy wydatki na nabycie towarów i usług poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności (CSR) dają prawo do odliczenia VAT? Poznaj aktualne stanowisko organów podatkowych i wyroki sądów. Sprawdź komentarz eksperta, aby wiedzieć, kiedy wydatki na CSR dają prawo do odliczenia VAT.

Odliczenie VAT od zakupów związanych z działalnością społeczną biznesu (CSR) wciąż budzi kontrowersje i pozostaje przedmiotem sporów podatników z organami podatkowymi. Bardziej przychylne podatnikom wydają się sądy administracyjne. Dostrzegają one rosnące znaczenie tej działalności, coraz częściej wpisującej się w przyjętą przez podatnika strategię zarządzania przedsiębiorstwem oraz wykorzystywanej jako element promocji wizerunku. Jakkolwiek w ostatecznym rozrachunku ocena prawa do odliczenia VAT pozostaje kwestią interpretacji i oceny związku konkretnego projektu CSR z działalnością opodatkowaną VAT, ważne, aby dokonywać jej z uwzględnieniem tego szerszego kontekstu.

Czym jest CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility - CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Działania podejmowane przez przedsiębiorców w sferze CSR mogą obejmować np.: programy adresowane do pracowników i ich rodzin, przedsięwzięcia na rzecz lokalnej społeczności w miejscu prowadzenia biznesu, działania proekologiczne, prowadzenie lub wspieranie kampanii społecznych.

W uproszczeniu koncepcja CSR zakłada zatem, że przedsiębiorca oprócz koncentrowania się na czysto biznesowych aspektach prowadzonej działalności również powinien być współodpowiedzialny za otoczenie, w którym funkcjonuje, w wymiarze społecznym, środowiskowym, itp.

CSR nie jest zjawiskiem nowym, świadomość potrzeby angażowania się przez biznes w tego rodzaju inicjatywy systematycznie rośnie. Koncepcja CSR wpisuje się jednocześnie w trend budowania przez przedsiębiorców strategii zakładających zrównoważony rozwój, uwzględniających czynniki środowiskowe, społeczne oraz ładu korporacyjnego (ang. Environmental, Social, Governance – ESG). Obowiązek posiadania oraz raportowania strategii i działań w zakresie ESG w najbliższych latach stopniowo będzie obejmował kolejne grupy przedsiębiorców.